5-latek w nowym przedszkolu
Witam serdecznie,
dwa tygodnie temu przeprowadziliśmy się z dziećmi do Niemiec, ponieważ tu pracuje mąż.
Nasz synek nie chce tutaj chodzić do przedszkola, mimo iż jest trójka polskich dzieci, z którymi widuje się także popołudniami. Synek cały czas powtarza, że jemu się to przedszkole nie podoba i porównuje je z polskim. Tam Pani ich czymś zajmowała, lepili, rysowali, śpiewali, itp, a tutaj dzieci są zostawione same sobie. Nawet jak synek jest w przedszkolu na godzinę, to chwile jest w porządku, a potem płacze i chce już do domku.
Dodam, że synek jest bardzo, ale to bardzo emocjonalny, wszystko bierze do siebie (nawet podczas zabawy). Nawet jeśli jakieś dziecko mu powie, że ma się z nim nie bawić, wybucha płaczem.
Małgorzata

Wiktoria Jaciubek - psycholog rodzinny
Wiktoria Jaciubek
psycholog rodzinny
Odpowiedź:
Szanowna Pani,
zachowanie Pani syna jest zupełnie typowe. Zmiana przedszkola, a szczególnie wtedy, gdy wiąże się z wyjazdem do innego kraju, jest dla dziecka bardzo znaczącą i trudną. Wiąże się ona z poznaniem nowego budynku, nowych kolegów i koleżanek, opiekunek, reguł, wymagań - a w tym przypadku również z przymusem funkcjonowania w zupełnie nieznanej rzeczywistości językowej i kulturowej. Z tego powodu bardzo często dzieci mają trudności z przystosowaniem się do nowej placówki.
Reakcja Pani syna nie wydaje mi się zaskakująca, ani szczególnie niepokojąca. Prawdopodobnie syn potrzebuje więcej czasu, żeby się zaadaptować do nowego środowiska. To, co może być najbardziej pomocne w tej sytuacji dla dziecka, jest poczucie, że jest rozumiane i wspierane. Dobrze jest więc cały czas starać się z synem rozmawiać na temat przedszkola, pytać go o przemyślenia, uczucia,  doświadczenia przedszkolne. Zadawać mu pytania na temat jego wątpliwości, lęków czy oczekiwań. Nie wyśmiewać jego obaw, nie załamywać rąk nad jego słabościami, lecz oferować mu zrozumienie, bliskość, ciepło, życzliwość.  Zmiana miejsca zamieszkania często dla dziecka jest doświadczeniem trudniejszym, niż dla osoby dorosłej, dlatego warto uzbroić się w cierpliwość i być wyrozumiałym dla słabości syna.
Z poważaniem,
Wiktoria Jaciubek