Popychanie innych dzieci
Witam,
mam problem z moim 3-latkiem, od września chodzi do przedszkola, niestety dużo dni opuścił przez choroby. Panie ostatnio skarżą się, że popycha inne dzieci, zabiera zabawki, dzisiaj zostawiłam go na próbę na leżakowaniu, to cały czas chodził, nie chciał spać, przeszkadzał, budził inne dzieci. Tłumaczymy mu, że nie wolno się tak zachowywać. Nie wiem, co robić, jak mu pomóc?
Malwina

Wiktoria Jaciubek - psycholog rodzinny
Wiktoria Jaciubek
psycholog rodzinny
Odpowiedź:
Szanowna Pani,
syn dopiero zaczyna swój pobyt w przedszkolu. Z tego co Pani napisała wynika, że wciąż trwa proces jego adaptacji do placówki. Niektóre dzieci przyzwyczajają się do zasad panujących w przedszkolu szybciej, a niektóre potrzebują do tego więcej czasu. Wydaje się, że Pani syn potrzebuje na to więcej czasu, ale nie ma w tym nic dziwnego. Ma swoje indywidualne tempo adaptacji, a na dodatek często jest nieobecny w placówce ze względu na choroby, co zapewne sprawia, że jest mu trudniej nauczyć się reguł przedszkolnych.
W mojej opinii wychowawczynie w przedszkolu mają za zadanie zająć się dziećmi, które mają trudności w adaptacji i okazać im dodatkową pomoc. Skarżenie się na dziecko nie jest formą pomocy, jest przerzuceniem odpowiedzialności. Radziłabym więc spotkać się z wychowawczyniami w czasie poza zajęciami w celu rozmowy i ustalenia wspólnej strategii pracy z synem. Jeżeli w przedszkolu jest psycholog to również należy skorzystać z jego wsparcia.
Można również spotkać się ze specjalistą w poradni psychologiczno-pedagogicznej - jeżeli potrzebuje Pani dodatkowego wsparcia. W domu z synem można wspólnie czytać książki na temat przedszkola, takich książek dla dzieci jest mnóstwo, np. "Zuzia idzie do przedszkola" Lianne Schneider, "Kicia Kocia w przedszkolu" Anity Głowińskiej, Christine L'Heureux "Kamyczek. Przedszkole", Anna Casalis "Tupcio Chrupcio nie chce iść do przedszkola", Agnieszka Frączek "Przedszkoludki. 100 radości i 2 smutki", Beata Ostrowicka "Lulaki, Pan Czekoladka i przedszkolaki", Renata Piątkowska "Opowiadania dla przedszkolaków", Barbara Gawryluk "Przedszkolaki z ulicy Morelowej", Liane Schneider "Zuzia idzie do przedszkola", Marzanna Graff-Oszczepalińska "Żyrafa Aldona idzie do przedszkola", Zofia Stanecka "Basia i przedszkole".
Z poważaniem
Wiktoria Jaciubek