Brak adaptacji w przedszkolu 5-latki
Witam,
mam problem z 5-letnia córką, która jest 2 rok w przedszkolu, obecnie w zerówce. Córka bardzo przeżywa rozstanie ze mną rano, prawie każdego dnia płacze. Wiem, że potem w przedszkolu nie bawi się z innymi dziećmi, tylko sama. Mówi, że nie lubi chodzić do przedszkola, podejrzewam, że dlatego, że czuje się samotna. W domu bawi się normalnie z młodszą siostrą, z sąsiadami też, tylko tam jest problem. Sama mówi, ze to dlatego, że nie ma tam mamy. Wiem, że to wszystko wynika też trochę z jej charakteru. Jest raczej spokojna, dokładna, nie przepada za hałasem, woli małe grupy. Ja jestem w domu z 2 dzieci sama, mąż wraca na weekendy. Co mogę zrobić, żeby jej pomóc? Nadmienię, że rozmawiam stale z przedszkolanką, żeby jakoś ją podsunęła do dzieci, ale wychowawczyni mówi, że jak tylko ona sama odejdzie, to moja córka też odchodzi. Chce się bawić tylko z jedną dziewczynką.
An

Wiktoria Jaciubek - psycholog rodzinny
Wiktoria Jaciubek
psycholog rodzinny
Odpowiedź:
Szanowna Pani,
rzeczywiście może być tak, że zachowanie córki w przedszkolu wynika z jednej strony z silnego przywiązania do mamy, a z drugiej strony - z cech osobowości.
Trudno wskazać konkretne sposoby działania w tej sytuacji, tym bardziej, że jest Pani głównym opiekunem córki i - jak rozumiem - trudno byłoby zaangażować inne osoby w pomoc np. przy odprowadzaniu czy odbieraniu córki z przedszkola.
Dodatkowo, może być tak, że ze względu na swoje cechy osobowości (bardziej introwertyczne) córka w przedszkolu czuje się najlepiej właśnie w towarzystwie jednej wybranej koleżanki lub bawić się samodzielnie. Nie ma w tym nic złego, nie każde dziecko (i nie każdy dorosły!) powinien być duszą towarzystwa i nie każdy z nas musi czuć się dobrze w dużej grupie rówieśników.
Jeżeli jednak uważa Pani, że niepokojące symptomy w zachowaniu córki utrzymują się za długo lub że są zbyt nasilone, to radzę skontaktować się ze specjalistą.
Pomocny w tej sytuacji będzie psycholog dziecięcy, najlepiej pracujący z całą rodziną (psycholog rodzinny), ponieważ w takiej sytuacji wsparcie potrzebne jest zarówno dziecku, jak i jego rodzicom. Z psychologiem dziecięcym można umówić się w rejonowej poradni psychologiczno-pedagogicznej (wizyta bezpłatna), w poradni zdrowia psychicznego dzieci i młodzieży (wizyta bezpłatna na NFZ) lub w poradni prywatnej (wizyta płatna). Można również skorzystać z pomocy psychologa przedszkolnego, jeżeli oczywiście placówka współpracuje z psychologiem.
Z poważaniem,
Wiktoria Jaciubek