Emocje siedmiolatka
Witam,
syn ma siedem lat. W tym roku w marcu urodził się mu brat, w sierpniu przeprowadziliśmy się z bloku do domu jednorodzinnego, a we wrześniu rozpoczął naukę w szkole. Jest dzieckiem aktywnym ruchowo (trenuje pływanie). Kiedyś miał problem w nawiązywaniu relacji z rówieśnikami - teraz "wchodzi" w nową grupę dość dobrze. W szkole radzi sobie bez problemu z nauką, chociaż jak większość pierwszoklasistów buntuje się na robienie pracy domowej. Emocjonalnie nie jest najgorzej, przynajmniej na zewnątrz. Jeśli chodzi o młodszego brata - na początku bardzo chciał mieć rodzeństwo - później nadeszły chwile zwątpienia i buntu, ale ostatecznie mam wrażenie, że w 90% akceptuje nową sytuacje - często sam rozpoczyna kontakt z półrocznym bratem, bawi się, zagaduje itp. Problemy zaczęły się niecały rok temu (wiadomo już było, że będzie młodsze rodzeństwo i że się będziemy przeprowadzać) - syn zaczął się czasem uskarżać na bóle w klatce piersiowej, czasem podczas namawiania do zjedzenia warzyw pojawiał się odruch wymiotny. Później bóle ustąpiły. Teraz od około 3 tygodni (mniej więcej od początku września) Szymek zaczął uskarżać się na "wrażenie przyspieszenia" - mówi, że ma uczucie jakby cały świat, wszystko wokoło działo się bardzo szybko. Czasem, gdy przytulałam go w takiej sytuacji i głaskałam powoli po ręce, twierdził, że robię to za szybko i że go boli (mimo że robiłam to bardzo delikatnie). Czasem na takie sytuacje pomaga zagadywanie - gdy zmieniam temat i da się wciągnąć w rozmowę na inny temat niż samopoczucie. Teraz często musi grać radio - nadmierna cisza potęguje "objawy". Dziś stwierdził, że trochę pomaga mu płacz. Podejrzewam, że nagromadziło się w nim zbyt dużo emocji spowodowanych licznymi zmianami i nie potrafi ich rozładować. Sport nie pomaga. Co mogę zrobić? Jak rozmawiać? Jak pomóc dziecku?
Justyna

Wiktoria Jaciubek - psycholog rodzinny
Wiktoria Jaciubek
psycholog rodzinny
Odpowiedź:
Szanowna Pani,
z Pani opisu wynika, że rzeczywiście ilość zmian, które miały miejsce w życiu rodziny, mogły wpłynąć na gorsze samopoczucie syna. Dzieci zazwyczaj przyzwyczajają się dość szybko do zmian, ale jednak, gdy tych zmian jest za dużo, są nagłe lub kumulują się w czasie - może nastąpić przeciążenie i niemoc adaptacyjna. Oznacza to tyle, że dziecko (zresztą, podobnie jak dorosły w takiej sytuacji) nie jest w stanie poradzić sobie emocjonalnie ze wszystkimi nowościami. Wtedy mogą pojawić się bardzo różne objawy, z zależności od osobowości dziecka: np. wybuchy złości, zwiększony smutek i skłonność do płaczu, izolowanie się, labilność uczuciowa, zwiększone poczucie lęku w zwyczajnych sytuacjach.
W takich sytuacjach najważniejsze jest życzliwe i stałe wsparcie rodziców oraz zrozumienie i akceptacja z ich strony: regularne rozmowy z dzieckiem, bliskość fizyczna, wspólne aktywności każdego dnia, niekomentowanie w sposób złośliwy czy ośmieszający objawów dziecka (np. płaczu lub lęku).
Z czasem niepokojące zachowania dziecka powinien pojawiać się coraz rzadziej, aby w końcu zniknąć. Jeżeli jednak uważa Pani, że niepokojące symptomy w zachowaniu syna utrzymują się za długo lub że są zbyt nasilone, to radzę skontaktować się ze specjalistą.
Pomocny w tej sytuacji będzie psycholog dziecięcy, najlepiej pracujący z całą rodziną (psycholog rodzinny), ponieważ w takiej sytuacji wsparcie potrzebne jest zarówno dziecku, jak i jego rodzicom.
Z psychologiem dziecięcym można umówić się w rejonowej poradni psychologiczno-pedagogicznej (wizyta bezpłatna), w poradni zdrowia psychicznego dzieci i młodzieży (wizyta bezpłatna na NFZ) lub w poradni prywatnej (wizyta płatna). Można również skorzystać z pomocy psychologa szkolnego.
Z poważaniem,
Wiktoria Jaciubek