Uzdolnione?
Witam,
mój 4,5-letni syn za rok ma iść do szkoły, w związku z tym nasuwa mi się szereg wątpliwości. Zacznę od charakterystyki syna. Borys w wieku 3,5 roku nauczył się czytać, teraz czyta już płynnie głośno i po cichu. Zna stolice państw całego świata i ich flagi – lubi się uczyć, ma dobrą pamięć. Z matematyki już nie jest tak kolorowo – dodaje i odejmuje na figurach/żetonach do 10 – 12 i nie przepada za matematyką. Natomiast ma duży problem z malowaniem i pisaniem. Ogólnie jest sprawny ruchowo, jeździ na rowerze, quadzie, korzysta z wszystkich atrakcji placu zabaw. Bawi się z kuzynką, kolegami, choć długo się wstydzi zanim z kimś się zaprzyjaźni. Często gryzie brzeg koszulki, wydaje mi się, że to na tle nerwowym, choć nie powinien mieć do tego większych powodów. Słyszałam o zajęciach typu: grupa dobrego startu, grupa wsparcia dla 6-latków, wspieranie rozwoju dziecka itd. Czy warto wydawać pieniądze na takie zajęcia? Co mój syn będzie robił w pierwszej klasie, czy nie będzie się nudził? Czy można starać się o inne zajęcia dla dziecka uzdolnionego, równoległe z zajęciami w klasie I? Czy raczej nic nie robić, niech wszystko idzie swoim tokiem? Bardzo rzadko pojawiają się odp. nt. dzieci uzdolnionych, dlatego proszę o odpowiedź, myślę, że jest wiele osób, które mają podobne rozterki i chcą uzyskać opinię specjalisty.
Anka

Wiktoria Jaciubek - psycholog rodzinny
Wiktoria Jaciubek
psycholog rodzinny
Odpowiedź:
Szanowna Pani,
z Pani opisu wynika, że najlepiej byłoby udać się na spotkanie ze specjalistą, tj. psychologiem dziecięcym, który sprawdzi poziom dojrzałości szkolnej syna (najlepiej w rejonowej poradni psychologiczno-pedagogicznej). Po dokonaniu obserwacji, przeprowadzeniu wywiadu z rodzicami oraz wykonaniu odpowiednich testów, specjalista może stwierdzić, czy dziecko jest tzw. uczniem zdolnym. W takim przypadku dziecko prawdopodobnie otrzyma opinię z poradni, podkreślające jego uzdolnienia oraz tzw. specjalne potrzeby edukacyjne. Oznacza to, że szkoła powinna organizować dodatkowe zajęcia i działania, zaplanowane według potrzeb konkretnego dziecka, np. zajęcia twórczego myślenia, udział w kółkach zainteresowań, indywidualny tok nauki, udział w konkursach i olimpiadach.
Z poważaniem,
Wiktoria Jaciubek