Mutyzm
Witam serdecznie,
jestem mamą 11-letniej dziewczynki. Od 4 lat mieszkamy na terenie Niemiec. Córka zawsze była bardzo spokojnym i nieśmiałym dzieckiem, ale zawsze myślałam, że z czasem wyrośnie z tego. Martwię się, bo córka z wiekiem jest coraz bardziej zamknięta dla obcych osób, nie odzywa się, jak jest pytana ani w szkole ani poza szkołą. Zaś w domu jest przy nas normalnym dzieckiem. W jaki sposób mogę jej pomoc? Dziękuję
Joanna

Wiktoria Jaciubek - psycholog rodzinny
Wiktoria Jaciubek
psycholog rodzinny
Odpowiedź:
Szanowna Pani,
nie jest pewne, czy reakcje córki należy określić mianem mutyzmu. O mutyzmie
może orzec jedynie specjalista, psycholog dziecięcy lub ewentualnie pedagog,
który postawi taką diagnozę na podstawie obserwacji, wywiadu z rodzicami i
dzieckiem oraz (prawdopodobnie) na podstawie wykonanych testów.
Powody trudności w funkcjonowaniu Pani córki mogą być zgoła inne:
podwyższony poziom lęku, poczucie nieprzystosowania do środowiska,
zwiększony poziom stresu. Z tego powodu radzę jak najszybciej udać się na
wizytę do specjalisty, tj. psychologa dziecięcego (najlepiej psychologa
rodzinnego), które pomoże w ustaleniu powodów zachowania córki oraz
zaproponuje metody poradzenia sobie z trudnościami.
Im szybciej zaczną Państwo współpracę ze specjalistą, tym większe
prawdopodobieństwo, że trudności szybciej miną.
Z poważaniem,
Wiktoria Jaciubek