Pięciolatek mówiący samogłoskami
Dzień dobry,
Mam w grupie chłopca pięcioletniego, który potrafi powiedzieć mama, tata, oko, a poza tym mówi samogłoskami. Np. banan to aa, słońce to oe, ryba to ya, łóżko to uo. W grupie czuje się dobrze, jest uśmiechnięty, bawi się z dziećmi. Rozumie, co się do niego mówi, wykonuje polecenia, wskazuje dane obrazki. Wykonuje ćwiczenia po śladzie, ale nie są dokładne. Ma problemy z ułożeniem puzzli (do 10 klocków). Zna kolory, liczy do 10. Dziecko to od dwóch lat mieszka z ciocią. Mama jest w jakimś stopniu
upośledzona, tata alkoholik. Zastanawiam się, czy jest to rodzaj mutyzmu, czy coś innego? Czy to problem neurologiczny? Zaburzony słuch? Poprosiłam ciocię, aby udała się do logopedy w celu postawienia diagnozy. Bardzo proszę o odpowiedź.
Anka

Prof. Jagoda Cieszyńska - Psycholog, logopeda
Prof. Jagoda Cieszyńska
Psycholog, logopeda
Odpowiedź:
Droga Pani Anko,
Chłopiec z pewnością ma alalię, a nie mutyzm. Ważne są ćwiczenia słuchowe Najważniejsze zalecenia do pracy terapeutycznej, to słuchanie wypowiedzi językowych program: "Słucham i uczę się mówić" - Sylaby i rzeczowniki oraz Sylaby i czasowniki l. pojedyncza, 30-40 minut dziennie (www.arson.pl). Istotne, by dziecko słuchało w słuchawkach, w celu eliminacji innych bodźców słuchowych. Ponieważ chłopiec ma zaburzony plan ruchu, warto skorzystać z ćwiczeń przygotowanych przez Agnieszkę Balę (Wydawnictwo Arson).
Mam nadzieję, że dominacja stronna chłopca jest ustalona. Podejrzewam,
lewouszność dlatego tak ważny jest program słuchowy.
Serdecznie pozdrawiam
Jagoda Cieszyńska