Niedosłuch centralny piątoklasisty
Witam,
moja córka ma zdiagnozowany niedosłuch centralny. Jest w 5 klasie. Ma bardzo duże trudności z czytaniem i pisaniem. Praktycznie nie rozumie żadnego tekstu przeczytanego samodzielnie. Z pisaniem też jest tragicznie. Ma ogromne problemy z każdym przedmiotem. Nauczyciele zaczęli mnie nastawiać na pozostawienie jej w tej klasie. A moje pytanie brzmi: czy to ma sens? Czy przy jej schorzeniu coś to da? Może są jakieś programy, według których mogłabym z nią ćwiczyć w domu?
Monika

Prof. Jagoda Cieszyńska - Psycholog, logopeda
Prof. Jagoda Cieszyńska
Psycholog, logopeda
Odpowiedź:
Droga Pani Moniko,
córeczka, żeby funkcjonować edukacyjnie, musi nauczyć się czytać. Jest to możliwe, ale wymaga systemowych oddziaływań, to oznacza stymulację wielu sfer.
Warto udać się do specjalisty, który określi rozwój funkcji poznawczych, opracuje program stymulacji i pokaże jak pracować. Terapeutów metody krakowskiej znajdzie Pani na stronie www.szkolakrakowska.pl.
Do nauki czytania polecam "Moje sylabki" (Wydawnictwo WIR), a jeśli dziewczynka już częściowo czyta to: Czytanie tekstów ze zrozumieniem (program S. Orłowska-Popek - Ćwiczenia czytania ze zrozumieniem (www.wir-wydawnictwo.com) oraz  - Przygody Jagody i Janka (www.we.pl). Jest też K. Sedivy "Czytanie programowane" (www.we.pl).
Trudno mi udzielić rad, gdy nie znam nawet poziomu rozwoju języka dziewczynki. Być może najpierw trzeba rozpocząć od stymulacji języka.
Serdecznie  pozdrawiam
Jagoda Cieszyńska