Problemy z mową 2,5-latka
Witam serdecznie,
moja 2,5-letnia córka ma problemy z mówieniem, tzn.: mówi wyrazy "mama, tata, Jula, Ola, gumka, koło, maja, noga, oko, ucho" itp. oraz proste zdania, np. "mama da pić", "mama boli noga" itp., ale najczęściej mówi tylko początki wyrazów - np. "mamo do.. ka..", to znaczy "mamo, daj kartkę", "maja cie... ba.." - "Maja chce banana", "mama oć ..gó.." - "mama chodź na górę". Bardzo lubi rysować, malować, śpiewać, rozróżnia kolory, umie bawić się sama, bardzo lubi dzieci, jest grzeczna, ale uparta, ogląda często bajki. Proszę o pomoc, jak mam pracować z dzieckiem? Czy powinnam iść do logopedy?
Aga

Prof. Jagoda Cieszyńska - Psycholog, logopeda
Prof. Jagoda Cieszyńska
Psycholog, logopeda
Odpowiedź:
Droga Pani Ago,
przede wszystkim powinna Pani zrezygnować z bajek. Niezwykle ważna dla prawidłowego rozwoju dziecka jest eliminacja prawopółkulowych stymulacji, co oznacza CAŁKOWITĄ rezygnację z telewizji, nie może ona być włączona, mimo że dziecko nie patrzy na ekran. Należy zrezygnować z radia, komputera, gier w telefonie komórkowym, radia w samochodzie. Chodzi o to, że dźwięki płynące z medium nie pozwalają dziecku na słuchanie mowy z otoczenia, uczenia się prowadzenia NAPRZEMIENNEJ ROZMOWY i rozumienia społecznych przekazów niewerbalnych (mimika, wyraz oczu itp).
Fakt, że dziewczynka mówi początkowe sylaby wyrazów jest na tym etapie zjawiskiem rozwojowym, choć może wskazywać na lewouszność lub brak ukształtowania się dominacji stronnej. Warto sprawdzić lateralizację i stymulować dominującą rękę.
Polecam także stymulację słuchową:
Program Słucham i uczę się mówić - Samogłoski i wykrzyknienia, Wyrażenia dźwiękonaśladowcze,  po pojawieniu się pierwszych samogłosek i wyrażeń dźwiękonaśladowczych wprowadzane są Sylaby i rzeczowniki (wszystkie cztery części - codziennie inną) oraz Sylaby i czasowniki l. pojedyncza, 20 minut dziennie (www.arson.pl). Istotne, by dziecko słuchało w słuchawkach, w celu eliminacji innych bodźców słuchowych. Słuchanie można podzielić na dwie lub trzy sesje.
Po wysłuchaniu programu wspólnie z dzieckiem oglądamy ilustracje w zeszytach "Kocham czytać" i staramy się by dziecko powtarzało sylaby. Warto też bawić się z użyciem obrazków przedstawiających różne sytuacje nazwane samogłoskami i wyrażeniami dźwiękonaśladowczymi ("Samogłoski" "Czytanie symultaniczne - wyrażenia dźwiękonaśladowcze" - www.konferencje-logopedyczne.pl). "Moje pierwsze słowa (www.wir-wydawnictwo.com).
Ponieważ brak mowy wpłynie na dalszy rozwój intelektualny dziecka, także emocji i zachowań społecznych, budowanie systemu językowego jest priorytetem w terapii.
Proszę na kanale You Tube na stronie www.konferencje-logopedyczne.pl zobaczyć jak ćwiczą terapeutki i matki.
Serdecznie pozdrawiam
Jagoda Cieszyńska