Czy to są objawy autyzmu wczesnodziecięcego?
Witam serdecznie,
jestem mamą 12-miesięcznej córki. Zaczynam się niepokoić jej zachowaniem. Jest bardzo ekspresyjna, trochę krzyczy i wtedy wyciąga rączki do tyłu. Praktycznie nic nie mówi, wszystko jest dla niej "tatą" i mówi oczywiście "po swojemu". Nie pokazuje przedmiotów palcem, ale jak zapytam, gdzie jest piłeczka i wskaże ją palcem to pobiegnie i weźmie ją do rączki pokazując z dumą, pod warunkiem, że ma na to ochotę. Nie umie bić brawo, mimo wielu starań i zabawy w kosi kosi łapci, ale jak my bijemy brawo to bardzo się cieszy. Dwa tygodnie temu ładnie robiła "papa", teraz tego nie robi, umiała pokazać "jaka jestem duża", teraz jak ją pytam to się na mnie patrzy i nic. Reaguje na swoje imię, odwróci się w stronę osoby, o którą ją pytam, reaguje na słowo "chodź", jak mówię "nie wolno" to widzę, że rozumie, chociaż nie zawsze słucha i po chwili próbuje znowu. Jest zainteresowana, co robią inne dzieci, wyciąga do mnie ręce, umie wkładać i wyjmować przedmioty, pokaże nosek na misiu (ale nie zawsze), to samo z pytaniem "gdzie jest kotek?". bawi się w telefon przykładając słuchawkę do ucha, jak mówimy "halo" (pod warunkiem, że ma ją właśnie w ręce), cieszy
się, że ktoś przyszedł z domowników do domu i od razu biegnie go przywitać do drzwi. Lubi tańczyć przy muzyce, skupia się na zabawce max. 5 minut, uwielbia zabawę w "akuku" i ganianego (ja gonię, ona ucieka). Parę dni temu postawiła pierwsze kroki i strasznie się cieszy, jak zrobi do mnie tych parę kroków. Czy Pani zdaniem jest się czym martwić?
Ania

mgr Magdalena Gaweł - psycholog kliniczny
mgr Magdalena Gaweł
psycholog kliniczny
Odpowiedź:
Szanowna Pani,
brak mowy (czyli normatywnych dla 12 miesięcy kilku wyrazów), zanikanie niektórych umiejętności, brak naśladownictwa i gestu wskazywania palcem to cechy, które są niepokojące. Córeczka jest jednak w takim wieku, że odpowiednia stymulacja powinna pomóc jej wrócić na prawidłową ścieżkę rozwoju. W celu uruchomienia naśladownictwa, powinna Pani na początku sama wykonywać gesty rączkami córeczki (np. "papa"), tak samo postępować, jeśli chodzi o gest wskazywania palcem; trzymając dłoń córeczki delikatnie zgiąć jej palce oprócz wskazującego, następie pokazywać i nazywać zabawki czy otaczające Was przedmioty. Aby wspomóc rozwój mowy może Pani zakupić program słuchowy "Słucham i uczę się mówić" (na początek "Samogłoski" i "Wyrażenia dźwiękonaśladowcze") www.arson.pl, wiele ćwiczeń rozwojowych znajdzie Pani w książce "Wczesna interwencja terapeutyczna". Jeśli stymulacja nie przyniesie efektów warto skonsultować się ze specjalistą, w naszym Centrum na diagnozy zapisujemy pod nr tel. 514-553-534.
Z poważaniem,
Magdalena Gaweł