Problemy z wypróżnianiem
Dzień dobry,
mój synek właśnie skończył 9 lat i niestety od roku brudzi majtki kilka razy dziennie (wstrzymuje potrzebę wypróżniania się). Początkowo myśleliśmy, że ma problemy z zatwardzeniem. Lekarz ogólny zapewniał, że po lekarstwie, które przepisał, problem wkrótce zniknie. Niestety nie zniknął. Syn dużo czasu spędzał przed komputerem. Początkowo dawaliśmy mu tymczasowe zakazy używania komputera, chcąc go zmobilizować do pracy nad sobą. Gdy było lepiej (później wyszło na jaw, ze syn nas oszukiwał i chował brudne majtki po katach), pozwalaliśmy mu korzystać z komputera umiarkowanie. Problem powrócił. W tej chwili ma od pół roku bardzo ograniczony dostęp do gier, a od miesiąca całkowity zakaz używania komputera, a problem nadal istnieje.
Wszelkie tłumaczenia i prośby nie przynoszą żadnego efektu. Chciałabym uniknąć konfrontacji synka z psychologiem na tak wstydliwy temat i nie mam pojęcia jak go zmobilizować do kontrolowania swoich potrzeb. Synek ma stanowczy charakter, jest raczej dzieckiem pogodnym, choć zbuntowanym. Chętnie spędza czas z rówieśnikami. Jest też lubiany. Czytałam, że 4-latki eksperymentują ze swoimi potrzebami i problem znika samoistnie, jeśli się nie będzie piętnowało dziecka. Tej metody jeszcze nie sprawdziłam... Nigdy wcześniej syn nie miał tego typu problemów. Rozpaczliwie proszę o poradę.
Aleksandra

Wiktoria Jaciubek - psycholog rodzinny
Wiktoria Jaciubek
psycholog rodzinny
Odpowiedź:
Szanowna Pani,
z Pani opisu wynika, że sytuacja faktycznie nie należy do łatwych. Na obecnym etapie uważam, że natychmiastowa konsultacja z psychologiem dziecięcym jest niezbędna. Trudności Pani syna wydają się być psychosomatyczne, co oznacza, że reakcja fizjologiczna (w tym przypadku wypróżnianie się) spowodowana jest silnym czynnikiem psychicznym. Może to być duży poziom stresu, poczucie niezrozumienia, lęk, wstyd, frustracja, nierozładowana złość itd.
Spotkanie z psychologiem dziecięcym nie różni się niczym od spotkań z lekarzami innych specjalizacji. Podejście dziecka do wizyty u psychologa zależy przede wszystkim od tego, jak reagują na tę wizytę rodzice i jak przygotowują do niej siebie i dziecko. Jeżeli więc sprawiają wrażenie bardzo zmartwionych i zawstydzonych, jeżeli przesyłają dziecku komunikaty typu "niestety, musimy iść do psychologa, co za wstyd", to oczywistym jest, że dziecko będzie czuło się podczas wizyty niekomfortowo i będzie to powodowało u niego lęk. Jeżeli natomiast rodzice podejdą do tego naturalnie, bez wyolbrzymiania czy wyrażania własnych lęków i obaw, jest prawie pewne, że dla dziecka rozmowa z psychologiem nie będzie żadnym wyjątkowym wydarzeniem. W Państwa przypadku radziłabym spotkać się z psychologiem dziecięcym na początku bez syna. Przypominam, że można umówić się prywatnie (wizyta płatna), na NFZ do poradni zdrowia psychicznego dzieci i młodzieży, lub do poradni psychologiczno-pedagogicznej (wizyta darmowa). Psycholog przeprowadzi z Państwem szczegółowy wywiad w celu wspólnego odnalezienie źródeł problemu syna. Następnym krokiem będzie rozmowa z dzieckiem, zapewne w obecności rodziców. Kolejne kroki zależą od sposobu pracy specjalisty, niemniej jednak zachęcam Panią do regularnej współpracy z psychologiem w celu przezwyciężenia trudności i pomocy synowi.
Z poważaniem,
Wiktoria Jaciubek