Lękliwość 3,5-latki
Witam,
mam pytanie, które dotyczy mojej córeczki 3,5-letniej. Stała się strasznie lękliwa, nie chce zostać z nikim z rodziny, mimo że kiedyś zostawała bez problemu. Zaczęła chodzić do przedszkola, strasznie płakała, więc ją wypisaliśmy, bo ma dopiero 3 latka, a ja nie pracuję. Maż zaczął prace za granicą i od jakiegoś czasu mała nie odstępuje mnie na krok. Byliśmy u pani psycholog, ale powiedziała, że dzieci w tym wieku mają lęki przed rozstaniem. Czy jej to minie, czy jest czym się zaczynać martwić? Kiedyś mogłam ją zostawić na cały dzień z ciocią i nie było problemu, a teraz jest starsza i się boi spuścić mnie z oczu. Proszę o poradę. Czy mam iść jeszcze do innego psychologa po poradę?
Renata

mgr Magdalena Gaweł - psycholog kliniczny
mgr Magdalena Gaweł
psycholog kliniczny
Odpowiedź:
Szanowna Pani,
rzeczywiście, Pani córeczka jest w wieku, w którym dzieci często są lękliwe i niespokojne, a w kontakcie z rodzicami stają się bardzo wymagające, źle znoszą rozstanie, chcą ich mieć na wyłączność. Wyjazd męża mógł te kłopoty zintensyfikować. Nie rodzimy się z gotowymi reakcjami emocjonalnymi na poszczególne sytuacje, uczymy się tych reakcji przez doświadczenie. Córeczka uczy się ich od Pani, dlatego ważne jest, aby spokojnie racjonalizowała Pani córeczce sytuacje, w których czuje zagrożenie i stopniowo eliminowała jej lęki. Pani postawa powinna powodować, że córeczka będzie się czuła bezpieczne, proszę jednak unikać okazywania przesadnej opiekuńczości. Najgorszym rozwiązaniem jest zmuszanie do przełamanie lęku. Zawsze warto zwrócić się do specjalisty, jeśli problemy będą się pogłębiać.
Z poważaniem,
Magdalena Gaweł