2,4-letnie dziecko w przedszkolu
Witam,
moje dziecko przebywa tylko ze mną. Wieczorami po pracy wraca tata. Jest bardzo uparte. Na wizycie u lekarza nie da się obejrzeć, dotknąć, przyklejone do mamy. Na baliku przyklejone, na początku z boku, po czasie chce wejść w grupę, ale z mamą, gdy trzymam go na rękach, ewentualnie za rączkę. Obserwuje, ale nie chce tańczyć, biegać z dziećmi. Ostatnio na drzwiach otwartych w przedszkolu również rozpłakał się nie do uspokojenia za mamą i ostatecznie cały czas chodził z mamą. W sklepie, gdy nie chce stać w kolejce - krzyk. Na mieście, gdy ktoś dojdzie - również krzyk, niecierpliwość.
Mówi pojedyncze wyrazy. Porozumiewamy się dobrze w jego języku. Jednak często w domu, mimo że rozumie, robi na złość. Tak raczej sami na co dzień jesteśmy. Zastanawiam się jak mu pomóc, by był chętniejszy do kontaktów i czy próbować puścić dziecko do 3-latków do przedszkola?
Mama P.

dr Agnieszka Sokołowska - Pedagog specjalny
dr Agnieszka Sokołowska
Pedagog specjalny
Odpowiedź:
Dzień dobry,
z Pani opisu wynika jednoznacznie, że Pani dziecko potrzebuje bardziej zróżnicowanych kontaktów społecznych. Oczywiście, że koniecznie powinien pójść do przedszkola. To bardzo dobry pomysł. Systematyczny kontakt z innymi dziećmi i dorosłymi jest mu bardzo potrzebny. W tej chwili dziecko nie jest jednak na to przygotowane. To już prawie dwuipółlatek. Powinien mówić pełnymi zdaniami. Rozumiejąc "jego mowę", nie pomoże mu Pani nauczyć się mówić. Proszę zgłosić się do logopedy, np. w poradni psychologiczno-pedagogicznej w Pani rejonie zamieszkania. Ze względu na bardzo silne przywiązanie do Pani, proszę nastawić się, że czas adaptacji do przedszkola nie będzie łatwy. Nie należy małego zostawiać od razu na cały dzień, lecz stopniowo wydłużać czas pobytu w placówce, żeby nie było to dla niego zbyt dużym stresem.
Pozdrawiam serdecznie
Agnieszka Sokołowska