Dziecko 2-letnie
Witam,
mam problem z 2-letnią córką - jest bardzo przywiązane do mnie, wszędzie ze mną idzie, jeździ, nie zostanie z nikim, bo jest mega płacz, nie odstępuje mnie na krok, nawet muszę z nią siedzieć i wtedy będzie się bawić. Proszę o pomoc. A drugi problem jest taki, że dziecko usypiając czy leżąc ze mną na łóżku, bawi się moimi włosami, inaczej nie zaśnie. A jak bawi się z dziećmi, to też je ciągnie że włosy i bawi się nimi. Co to może być za problem? Czy to normalne?
Aga

Wiktoria Jaciubek - psycholog rodzinny
Wiktoria Jaciubek
psycholog rodzinny
Odpowiedź:
Szanowna Pani,
silne przywiązanie dziecka dwuletniego do matki jest zupełnie naturalne. Silne reakcje emocjonalne dziecka na rozłąkę z mamą również są typowe - wiąże się to z tzw. lękiem separacyjnym u malucha. Jest to naturalna, silna obawa, przez rozstaniem z matką. Ten strach może pojawiać się nawet do trzeciego roku życia i jest naturalną, zdrową reakcją każdego dziecka, które ma silną więź ze swoją mamą. Więcej na temat etapów rozwoju dziecka można znaleźć w książkach na ten temat, np. "Rodzicielstwo bliskości" autorstwa Natalii Minge.
Jeżeli zaś chodzi o zabawę włosami - to również zupełnie naturalny odruch dziecka. Małe dzieci często czerpią przyjemność, poczucie bezpieczeństwa, poczucie komfortu z dotykania włosów bliskich osób, ich skóry, czasami brwi, zębów czy nosa.
Z poważaniem,
Wiktoria Jaciubek