Powolny rozwój mowy u 19-miesięcznego dziecka
Witam,
mam pytanie dotyczące rozwoju mojej córki. Julia skończyła 19 m-cy i mówi tylko: "mama, tata, baba, tam, to, bim, bum, am, pa, baba, da, ne, lala, mał, bam". Udaje odgłosy kota, psa, konia, świnki, smoka i małpy. Pokazuje wszystkie części ciała. Rozumie prawie wszystkie polecenie. Moje obawy dotyczą rozwoju mowy. Znam dzieci, które w wieku córki mówią dużo więcej. Czy mowa mojego dziecka rozwija się prawidło? Wiem, że każdy malec rozwija się we własnym tempie, mimo to martwię się.

Prof. Jagoda Cieszyńska - Psycholog, logopeda
Prof. Jagoda Cieszyńska
Psycholog, logopeda
Odpowiedź:
Droga Pani Joanno,
rzeczywiście Córeczka powinna już używać czasowników i łączyć je z rzeczownikami. Oczywiście rozwój dzieci nie przebiega identycznie, ale Pani chciałaby, by Jej dziecko rozwijało się optymalnie. Tego przecież pragnie każda odpowiedzialna matka. Od poziomu rozwoju mowy zależy intelektualny i społeczny rozwój dziecka, dlatego radzę wspierać nabywanie systemu językowego. Proszę na stronie www.konferencje-logopedyczne.pl na kanale You Tube zobaczyć  jak ćwiczy 16 miesięczny Tytus. Polecam do stymulacji słuchanie wypowiedzi językowych Program Słucham i uczę się mówić - Samogłoski i wykrzyknienia, Wyrażenia dźwiękonaśladowcze, po pojawieniu się pierwszych samogłosek i wyrażeń dźwiękonaśladowczych wprowadzane są Sylaby i rzeczowniki (wszystkie cztery części - codziennie inną) oraz Sylaby i czasowniki l. pojedyncza, 10 minut dziennie (www.arson.pl). Istotne, by dziecko słuchało w słuchawkach, w celu eliminacji innych bodźców słuchowych. Słuchanie można podzielić na dwie lub trzy sesje. Po wysłuchaniu programu wspólnie z dzieckiem oglądamy ilustracje w zeszytach "Kocham czytać" i staramy się by dziecko powtarzało sylaby. Warto też bawić się z użyciem obrazków przedstawiających różne sytuacje nazwane samogłoskami i wyrażeniami dźwiękonaśladowczymi ("Samogłoski" "Czytanie symultaniczne - wyrażenia dźwiękonaśladowcze" - www.konferencje-logopedyczne.pl). "Moje pierwsze słowa (www.wir-wydawnictwo.com).
Serdecznie pozdrawiam
Jagoda Cieszyńska