Problem z zasypianiem w ciągu dnia u rocznego dziecka
Moja córeczka ma obecnie rok i 3 miesiące. Od małego była bardzo wrażliwa i nie spała zbyt dobrze- pierwszą noc przespała dopiero 2-3 miesięcy temu. Zasypianie wieczorne nie jest jednak na razie większym problemem- mamy pewien rytuał, którego staram się trzymać (kąpiel, buziaki, mleczko w łóżeczku i kołysanki). Mam jednak problem z córcią, jeśli chodzi o zasypianie w ciągu dnia. Moja córcia będąc nawet niemowlakiem nie spała dużo- maksymalnie po godzinie. Później- od ok roku pojawił się jeszcze inny problem- nazywam to "ciąganiem", ale lekarz neurolog stwierdził, że jest to tzw. onanizm dziecięcy. Za każdym razem, kiedy Dominisia miała usnąć w ciągu dnia napinała się przyciągała nóżki do siebie i wierzgała nimi. Po kilku minutach takiej "aktywności" zasypiała- był to jednak ewidentnie duży wysiłek fizyczny i wyglądało to fatalnie. To samo powtarzało się w samochodzie- jazda z nią to był koszmar. Od jakiegoś czasu problem samochodu się rozwiązał-już tego nie robi, po prostu usypia albo wygląda przez okno. Pozostał jednak problem usypiania w ciągu dnia. Jedynym sposobem żeby Dominisia usnęła w ciągu dnia jest wyjście z nią na spacer o odpowiedniej porze i wsadzenie jej do wózka. Nie zawsze jest to jednak możliwe. Czasami staram się ją przetrzymać aż padnie, ale i to nie przynosi efektów- jest tylko rozdrażniona i jak trafia do łóżka zaczyna się ciąganie. Co prawda czasami udaje się ją uśpić podając jej mleczko, ale czy to powinna być metoda? Nie wiem już, co robić, proszę o jakieś wskazówki. Może popełniam gdzieś błąd. Proszę też o poradę, czy jest to już wiek odpowiedni do tego żeby nauczyć córkę usypania bez butelki?
Pytanie przysłała pani Magda

Dorota Kalinowska - Psycholog dziecięcy, bajkoterapeuta
Dorota Kalinowska
Psycholog dziecięcy, bajkoterapeuta
Odpowiedź:
Witam Panią,
Jak najbardziej jest to odpowiedni czas do odzwyczajenia córki od zasypiania
z butelką. Wieczorem kolacja, a po niej można córce podawać przed zaśnięciem
wodę z kubka, co napoi córkę a przy okazji nie stanowi zagrożenia próchnicą.
Podawanie wody czasem także zniechęca dziecko do proszenia o picie, gdyż
jest to napój mało atrakcyjny:-) Proszę się nie zrażać i nie poddawać po
pierwszych niepowodzeniach. To może trochę czasu zająć zanim córka
przyzwyczai się do nowej sytuacji, zwłaszcza, że butelka jest aktualnie
częścią wieczornego rytuału. Najważniejsza jest jednak Pani konsekwencja.
Natomiast, co do masturbacji dziecięcej to proszę się nie martwić. Jest to
normalny etap w rozwoju dziecka i nie ma nic wspólnego z masturbacją
dorosłych i osiąganiem orgazmu. Zwracanie dziecku uwagi, wyśmiewanie, krzyczenie itp. w związku z masturbacją mogą spowodować zachwianie rozwoju
psychoseksualnego dziecka. Proszę się zastanowić, czy nie zdarzyło się coś
znaczącego w życiu dziecka, proszę zwrócić uwagę czy dziecko jest bardzo
pobudzone, zdenerwowane, może miało emocjonujący dzień - a to dlatego że
masturbacja jest także sposobem na rozładowanie napięcia (jak ssanie palca),
w okresach podwyższonego poziomu stresu. Zachowania tego typu związane są
także z naturalną ciekawością dziecka, odkrywaniem własnego ciała, z
poszukiwaniem przyjemności, zwłaszcza w sytuacji, gdy dziecko nie otrzymuje
miłości, uwagi, ciepła i bliskości od rodzica, gdy jest traktowane chłodno i
z dystansem.
To, co może Pani zrobić to uzbroić się w cierpliwość, nie zwracać dziecku
uwagi i obserwować. Być może któraś z przyczyn masturbacji, wymieniona
powyżej, odnosi się do Pani córki. Może okazanie dziecku więcej ciepła i
miłości, może bajka relaksacyjna i przytulanie, spokojna muzyka, podarowanie
pluszowego przyjaciela, ćwiczenia, dzięki którym córka się "rozładuje" a
przede wszystkim Pani spokojne podejście do tej sytuacji pomogą dziecku
zasnąć.
Bardzo proszę o kontakt, jeśli będzie miała Pani jeszcze jakieś obserwacje
dotyczące okoliczności masturbacji dziecięcej. Z pewnością będą przydatne.
Pozdrawiam ciepło i życzę powodzenia
Dorota Kalinowska
psycholog