Ogólna nadpobudliwość
Witam, mam kłopot z moją 14 miesięczną córką. Od pewnego czasu zaczęły się problemy ze spaniem. 2 miesiące temu odstawiłam dziecko od piersi i zasypiało spokojnie kołysane, lub noszone na rękach. Od jakiegoś czasu nie ma mowy o takim sposobie. Usypia w łóżeczku po godzinnej batalii. Krzyczy, płacze, próbuje uciekać i nie potrafi się ułożyć. Nie wiem, co robię źle, śpiewam jej, klepię po pleckach, a ona chce uciekać, albo płacze. W dodatku w dzień śpi tylko raz i to też góra godzinę. O sen w dzień również jest walka. Nie wiem już, co mam robić. Mam wrażenie, że córka jest zbyt pobudzona i to nie daje jej zasnąć. Jest żywym dzieckiem, ale nawet wyciszanie przed snem i bajki niewiele dają. Bardzo proszę o pomoc!!!!
Pytanie przysłała pani Marta

Dorota Kalinowska - Psycholog dziecięcy, bajkoterapeuta
Dorota Kalinowska
Psycholog dziecięcy, bajkoterapeuta
Odpowiedź:
Witam Panią,
Pytanie jak Pani usypia dziecko, krok po kroku z wyszczególnieniem
wszystkich rytuałów, co się mogło zadziać w życiu dziecka co skutkuje takimi
problemami: może spanie w innym pokoju, może spało do tej pory z Panią a
teraz musi spać samo itp.? Być może to nie jest odpowiednia godzina dla
córki na sen (zbyt późna/zbyt wczesna), może rytuały następują w innej niż
zalecana kolejności? Może wróciła Pani do pracy; może jest zbyt jasno, zbyt
ciepło, zbyt głośno itp. Trudno mi pomóc po Pani opisie.
Bardzo proszę o więcej szczegółów. Zachęcam także do odbycia warsztatów na
temat nauki zasypiania dzieci, lub do sięgnięcia po książki mówiące o tym
problemie.
pozdrawiam
Dorota Kalinowska
psycholog