Czy to mutyzm?
Witam,
mam ogromną prośbę. Uczę w przedszkolu dziecko, chłopca, który ma 5,5 roku. Do przedszkola chodzi drugi rok. Nie odzywa się do nikogo. Do prawie 5 roku nie mówił w ogóle, nawet w domu. Wydawał tylko dziwne odgłosy. Po pół roku, po terapii, zmieniło się tyle, że chłopiec w domu mówi, ale tylko samogłoskami, czyli np. jajko to "a-o", koziołek to "o-o-e". Przy mamie tych słów jest dużo, są zdania wyrażające złość, jakieś wyjaśnienia, prośby, do tego gestykulacja. W gabinecie mówi tylko pojedyncze słowa z obrazków. Co robić? Dziecko będzie odroczone. Chłopiec wszystko rozumie, wykonuje polecenia, bawi się przeważnie z jednym kolegą, jest słaby manualnie.
Beata

mgr Magdalena Gaweł - psycholog kliniczny
mgr Magdalena Gaweł
psycholog kliniczny
Odpowiedź:
Szanowna Pani,
z oczywistych względów nie mogę stawiać diagnozy nie widząc dziecka, jednak z opisanych przez Panią zachować jestem skłonna wykluczyć mutyzm. Mimo że chłopiec jest już duży, należy zacząć prowadzić z nim terapię jak z małym dzieckiem, od pierwszych etapów programowania języka. Chłopiec jest w takim wieku, że tylko codzienna pracy przy stoliku może przynieść jakiekolwiek efekty. Rozwój mowy dziecka jest bardzo głęboko zaburzony, niezbędna jest kompleksowa i natychmiastowa diagnoza wszystkich funkcji poznawczych. W Centrum Metody Krakowskiej na diagnozy zapisujemy pod numerem telefonu 514-553-534.
Z poważaniem,
Magdalena Gaweł