Moczenie się u dwulatka
Witam,
mój syn ma dwa lata i 2 miesiące. Od sześciu miesięcy, począwszy od lipca, nie zakładam mu w dzień pampersa i tłumacze, że trzeba załatwiać się w łazience. Wszystko rozumie, pokazuje ładnie, że "tu" się robi siku, woła
"mama siku", i na tym koniec... Moczy się przez cały ten okres. Przyszedł czas, że mówiłam "dam Ci czekoladkę jak zawołasz i zrobisz siusiu", ale to nic nie dało. Teraz widzę, że czasem wstrzymuje, ale jak zapomnę go posadzić na toalecie to moczy się. Początkowo nie chciał siedzieć na nocniku, więc kupiliśmy nakładkę na sedes. Muszę go pilnować i sama zaprowadzać do łazienki. Jak chce się wypróżnić to się chowa i już wiem, że jest coś nie tak. Dodam, że staram się go nie stresować, tłumaczę za każdym razem, ale już czasem nie mam siły.
Mamy też problem od paru tygodni z zasypianiem. Zawsze kładłam syna o 19:00 i ładnie sam zasypiał w swoim pokoju. A teraz każe mi siedzieć przy
łóżeczku. Jak wyjdę to woła ciągle "mama chodź tu", "przytul mnie", "boję się". W dzień też się zrobił się problem. Zawsze miał drzemkę o 12:00 i spał ok. 2 godziny, a teraz często krzyczy, że on nie chce iść spać, a jak ze zmęczenia zaśnie to potrafi spać 3 godziny i wstaje marudny. Czy to już czas żeby zakończyć drzemki w dzień?
Anika

Wiktoria Jaciubek - psycholog rodzinny
Wiktoria Jaciubek
psycholog rodzinny
Odpowiedź:
Szanowna Pani,
warto pamiętać, że gotowość dziecka do kontrolowania potrzeb fizjologicznych (i co za tym idzie do korzystania z nocnika) zależna jest od stopnia dojrzałości jego układu nerwowego oraz od fazy rozwojowej, na której znajduje się dziecko. Więc nawet jeżeli od pół roku odzwyczaja Pani syna od pieluszek może być tak, że nie jest on jeszcze fizjologicznie gotowy do stałej zmiany nawyków. Należy być cierpliwym i dać sobie oraz dziecku czas, pamiętając o indywidualnym tempie rozwoju każdego malucha. Trening czystości może trwać do chwili, gdy dziecko skończy trzeci rok życia, a nawet dłużej. Jeżeli mimo wszystko ta sytuacja Panią niepokoi, można skonsultować się z pediatrą i/lub z psychologiem dziecięcym.
Jeżeli chodzi o zmianę nawyków syna, związanych z jego snem, to trzeba podkreślić, że ta zmiana jest całkowicie w normie. Dziecko w wieku około dwóch lat może zmieniać swoje rytuały i przyzwyczajenia, co związane jest z jego dynamicznym rozwojem i dojrzewaniem układu nerwowego. Wbrew obiegowym opiniom, nie ma jednego prawidłowego modelu snu małego dziecka, znów więc wszystko zależy od indywidualnego tempa rozwoju Pani syna. Najlepiej więc jest obserwować swoje dziecko, reagować na zmiany, nie trzymać się sztywno starych schematów zachowań i w miarę możliwości stwarzać takie warunki, w których dziecko będzie mogło realizować swoje nowe potrzeby.
Z poważaniem,
Wiktoria Jaciubek