Mój 5-letni syn mało mówi
Dzień dobry,
mam problem: mój syn Dawidek ma 5 lat i mało mówi. Zaczął chodzić do przedszkola i zaczyna powoli zdania budować, ale nie za dużo. Martwię się, miał zrobione EEG, wyszło dobrze, badanie słuchu też ok. Gdzie szukać pomocy?
Agnieszka

Prof. Jagoda Cieszyńska - Psycholog, logopeda
Prof. Jagoda Cieszyńska
Psycholog, logopeda
Odpowiedź:
Droga Pani Agnieszko,
konieczna jest diagnoza, która ustali nie tylko przyczynę braku rozwoju mowy (alalia (SLI), afazja dziecięca), ale ułoży program terapii. Niewiele mogę poradzić, gdy nic nie wiem. "Mało mówi" może oznaczać, że mówi rzadko, że mówi tylko rzeczowniki, że nie buduje zdań gramatycznie poprawnych? W każdym z takich przypadków terapia rozpoczyna się od innego punktu. Będzie Pani mogła sama prowadzić terapię, ale ta pierwsza diagnoza jest niezwykle ważna.
Warto udać się do specjalisty, który określi rozwój funkcji poznawczych, opracuje program stymulacji i pokaże jak pracować. Terapeutów metody krakowskiej znajdzie Pani na stronie www.szkolakrakowska.pl. Wiele informacji znajdzie ani na forum rodziców na stronie www.konferencje-logopedyczne.pl.
Nie może Pani czekać, ponieważ brak mowy wpłynie na dalszy rozwój intelektualny dziecka, także emocji i zachowań społecznych. Niezwykle ważna dla prawidłowego rozwoju dziecka jest eliminacja prawopółkulowych stymulacji, co oznacza CAŁKOWITĄ rezygnację z telewizji, radia, komputera. Nie mogą one być włączone, mimo że dziecko nie patrzy na ekran. Chodzi o to, że dźwięki płynące z medium nie pozwalają dziecku na słuchanie mowy z otoczenia, uczenia się prowadzenie NAPRZEMIENNEJ ROZMOWY i rozumienia społecznych przekazów niewerbalnych (mimika, wyraz oczu itp).
Serdecznie pozdrawiam
Jagoda Cieszyńska