3-letni synek mało mówi, wstydzi się
Witam,
mój synek ma 2 latka i 10 miesięcy, wypowiada pojedyncze słowa, nie buduje jeszcze zdań. Jest dzieckiem bardzo wesołym, rozumie wszystko co do niego mówię, nawet jeśli mówię "Idź po mopa i posprzątaj i wyrzuć śmieci" - robi to z dużą ochota. Jak widzi nowe przedmioty wola mnie i pokazuje palcem i nazywa ten przedmiot/rzecz. Wie, jakie dźwięki wydają samochody, koparki, straż. Reaguje zawsze jak go wołam, albo przybiega albo pyta: "Co?".
Mało mówi, to jeden problem, a drugi to taki, iż często jak idzie do przedszkola to przy wejściu na sale zasłania oczy ręką - wstydzi się, musi minąć dłuższa chwila, dopiero się oswaja i zaczyna bawić z dziećmi.
W domu nie ma tych sytuacji, bawi się z siostrą i innymi dziećmi z okolic, lubi towarzystwo.
Synek nie ogląda zbyt dużo bajek w tv, nie ma zatem ulubionych, nie czytaliśmy mu też książek, bajek - teraz zaczynamy nadrabiać stracony czas. Nie wiem jak mu pomóc, żeby się przestał wstydzić, jak pobudzić tez jego mowę? Adriana

Prof. Jagoda Cieszyńska - Psycholog, logopeda
Prof. Jagoda Cieszyńska
Psycholog, logopeda
Odpowiedź:
Droga Pani Adriano,
przede wszystkim proszę na razie całkowicie zrezygnować z TV, komputera, tabletu itp. Nie mogą one być włączone, mimo że dziecko nie patrzy na ekran. Chodzi o to, że dźwięki płynące z medium nie pozwalają dziecku na słuchanie mowy z otoczenia, uczenia się prowadzenie NAPRZEMIENNEJ ROZMOWY i rozumienia społecznych przekazów niewerbalnych (mimika, wyraz oczu itp).
Reakcje niepewności w pierwszych chwilach w przedszkolu mogą być spowodowane trudnościami w nawiązaniu komunikacji, ale mogą też być objawem innych kłopotów rozwojowych dziecka.
Najważniejsze zalecenia do pracy  terapeutycznej: Słuchanie wypowiedzi językowych Program Słucham i uczę się mówić - Samogłoski i wykrzyknienia, Wyrażenia dźwiękonaśladowcze,  po pojawieniu się pierwszych samogłosek i wyrażeń dźwiękonaśladowczych Sylaby i rzeczowniki oraz Sylaby i czasowniki l. pojedyncza, 20 minut dziennie (www.arson.pl). Istotne, by dziecko słuchało w słuchawkach, w celu eliminacji innych bodźców słuchowych. Słuchanie można podzielić na dwie lub trzy sesje.
Po wysłuchaniu programu wspólnie z dzieckiem oglądamy ilustracje w zeszytach "Kocham czytać" i staramy się by dziecko powtarzało sylaby. Warto też bawić się z użyciem obrazków przedstawiających różne sytuacje nazwane samogłoskami i wyrażeniami dźwiękonaśladowczymi ("Samogłoski" "Czytanie symultaniczne - wyrażenia dźwiękonaśladowcze" - www.konferencje-logopedyczne.pl).
Ponieważ brak mowy wpłynie na dalszy rozwój intelektualny dziecka, także emocji i zachowań społecznych, budowanie systemu językowego jest priorytetem w terapii.
Ćwiczenia rozwojowe, dla dzieci od 3 miesiąca do 6 roku życia są opisane w książce "Wczesna interwencja terapeutyczna" - www.we.pl oraz w książce "Metoda Krakowska wobec zaburzeń rozwoju dzieci" (www.konferencje-logopedyczne.pl).
Serdecznie pozdrawiam,
Jagoda Cieszyńska