Roczne dziecko nie mówi
Witam. Moja roczna córka nic nie mówi. Czasami jak zacznie płakać to powie \'mamama\' ale nigdy nie usłyszałam MAMA ani TATA, a co tu mówić o innych słowach. Nie potrafi pokazać tak, ani nie. Nic nie chcę naśladować po mnie, pokazuję jej, żeby robiła tak czy inaczej, a ona nic.
Czy powinnam się martwić?
Monika

Prof. Jagoda Cieszyńska - Psycholog, logopeda
Prof. Jagoda Cieszyńska
Psycholog, logopeda
Odpowiedź:
Droga Pani Moniko,
jeśli Córeczka nie naśladuje gestów: pa pa, brawo, nie pokazuje palcem obiektów i osób, nie pokazuje w książeczkach np. gdzie jest piesek, gdzie kotek, to powinna Pani natychmiast rozpocząć stymulację.
Roczne dziecko powinno umieć wypowiadać 2-5 słów (to mogą być wyrażenia dźwiękonaśladowcze), ale przede wszystkim powinno współpracować (podawać zabawki, patrzeć na twarz, słuchać wypowiedzi dorosłych).
Niezwykle ważna dla prawidłowego rozwoju dziecka jest eliminacja  prawopółkulowych stymulacji,  co oznacza CAŁKOWITĄ rezygnację z telewizji, radia, komputera. Nie mogą one być włączone, mimo, że dziecko nie patrzy na ekran.  Chodzi o to, że dźwięki płynące z medium nie pozwalają dziecku na słuchanie mowy z otoczenia, uczenia się prowadzenie NAPRZEMIENNEJ ROZMOWY i rozumienia społecznych przekazów niewerbalnych (mimika, wyraz oczu itp).
Najważniejsze zalecenia do pracy  terapeutycznej: Słuchanie wypowiedzi językowych Program Słucham i uczę się mówić - Samogłoski i wykrzyknienia, Wyrażenia dźwiękonaśladowcze,  po pojawieniu się pierwszych samogłosek i wyrażeń dźwiękonaśladowczych Sylaby i rzeczowniki oraz Sylaby i czasowniki l. pojedyncza, 3-5 minut dziennie (www.arson.pl). Istotne, by dziecko słuchało w słuchawkach, w celu eliminacji innych bodźców słuchowych. Słuchanie można podzielić na dwie lub trzy sesje.
Ćwiczenia rozwojowe, dla dzieci od 3 miesiąca do 6 roku życia  są opisane w książce "Wczesna interwencja terapeutyczna" - www.we.pl oraz w książce "Metoda Krakowska wobec zaburzeń rozwoju dzieci" (www.konferencje-logopedyczne.pl).
Serdecznie pozdrawiam
Jagoda Cieszyńska