Warszawa

Porady naszych Ekspertów

Prawidłowa mowa 2-latka

Szanowna Pani,

czy mowa chłopca w wieku 26 miesięcy jest na prawidłowym etapie rozwoju w sytuacji, gdy dziecko:
1. Wymawia jedynie kilka słów pełnych (np.: mama, tata, baba, dziadzia (prawidłowo w stosunku do osób z otoczenia).
2. Wymawia kilka słów używając tylko pierwszej lub ostatniej sylaby (np.: ba - banan, da - woda, si - sikać, pi - pić, itd.).
3. Używa dziesiątek (na pewno ponad 100 jak nie więcej) wyrazów dźwiękonaśladowczych, np. wszystkie zwierzęta, przedmioty (brum-auto, bam - bębenek), czynności (mniam - chce jeść, brum - jechać samochodem, aaa - spać).
4. Nazywa przedmioty po swojemu i zawsze używa ich w stosunku do tego samego przedmiotu (kry-kredki).
5. Łączy dwa wyrazy, które brzmią np: "baba papa" (jak babcia wychodzi z domu), "co to", "tata brum" (tata jedzie samochodem).

Ponadto dziecko często pokazuje palcem czego chce lub ciągnie za rękę do miejsca, w które chce iść. Rozumie wszystkie, nawet skomplikowane polecenia. Chętnie słucha czytania bajek, potrafi na polecenie wszytko pokazać w książce, na spacerze, w parku. Nie ogląda TV. Nic innego mnie nie niepokoi w jego rozwoju. Czy wszystko jest w normie czy wymaga podjęcia jakiś konsultacji? Czy używanie głównie wyrazów dźwiękonaśladowczych w tym wieku jest niepokojące? Z góry dziękuję za odpowiedź.

Ewelina
mgr Katarzyna Biernacka - Logopeda, filolog polski

mgr Katarzyna Biernacka

Logopeda, filolog polski

Odpowiedź:

Szanowna Pani Ewelino,

 

najważniejsze umiejętności językowe oczekiwane rozwojowo pod koniec drugiego roku życia to łączenie wyrazów (pojawiają się wypowiedzi dwuwyrazowe) oraz początki fleksji. W książce „Wczesna interwencja terapeutyczna. Stymulacja rozwoju dziecka. Od noworodka do 6. roku życia” J. Cieszyńskiej i M. Korendo znajdzie Pani tabele rozwojowe, w których można sprawdzać czy dziecko rozwija się prawidłowo (nie tylko w zakresie mowy, ale także motoryki, spostrzegania wzrokowego, percepcji słuchowej, zabawy oraz zachowań społecznych i emocji). W książce opisane są także konkretne ćwiczenia, dzięki którym można stymulować rozwój dziecka.

 

Warto także wybrać się z chłopcem do specjalisty, który określi czy jego rozwój mowy oraz funkcji poznawczych jest prawidłowy i pokaże jak stymulować rozwój dziecka. Listę terapeutów pracujących Metodą Krakowską® znajdzie Pani na stronie www.szkolakrakowska.pl.

 

Pozdrawiam

Katarzyna Biernacka

Zobacz inne porady w tematyce: rozwój mowy

Lubisz CzasDzieci.pl?  Polub nas na Facebooku!

Komentarze


Portal CzasDzieci.pl ma przyjemność współpracować z gronem ekspertów, jednak często problemy wymagają pilnej lub dodatkowej porady medycznej. CzasDzieci.pl nie ponosi żadnych konsekwencji wynikających z zastosowania informacji zawartych w niniejszym serwisie. Zalecamy bezpośredni kontakt ze specjalistą w celu konsultacji danego problemu. Po zgłoszeniu pytania, zostanie ono po akceptacji redakcji umieszczone wraz z odpowiedzią konkretnego eksperta.

Przeczytaj również

Warto zobaczyć