Problemy z rozwojem mowy u 4-latka
Szanowna Pani Profesor, mam chłopca, który niedługo skończy 4 lata. Od 2 lata chodzimy do logopedy - 2 razy w tygodniu. Korzystam z serii Kocham czytać - staramy się przerobić codziennie jedną książeczkę. Dziecko słucha w słuchawkach - ostatnio dołączyłam do rzeczowników, czasowniki i trudne głoski. Rozwijam grafomotorykę - korzystam z pozycji opracowanych przez Panią Bala.
Dodatkowo wykonujemy wiele innych ćwiczeń plastycznych i rozwojowych - korzystam tu serii Disneya. Malujemy, rysujemy, piszemy, bawimy się w zabawy, który wymagają zaangażowania innych osób.
Dziecko potrafi i rozumie bardzo dużo. Ma bardzo dobrą pamięć. Ćwiczymy język (Gimnastyka buzi na wesoło), mamy dmuchawkę i instrumenty muzyczne. Czytam, a on powtarza za mną. Jednakże chciałabym mu pomóc - co zrobić żeby przyspieszyć rozwój mowy u dziecka.
Wypowiada swoje imię, które nie jest łatwe. Ostatnio, jak dziadek jechał za szybko, powiedział wyraźnie "zabijaka".
Może on jest po prostu leniem i jest tak, jak w tym dowcipie "za to, że się urodziłem nie odzywałem się do nich przez 3 lata"?
Pozdrawiam, Maria

Prof. Jagoda Cieszyńska - Psycholog, logopeda
Prof. Jagoda Cieszyńska
Psycholog, logopeda
Odpowiedź:
Droga Pani Mario,
nie pisze Pani, czy chłopiec buduje zdania, czy pyta, czy wypowiedzi są gramatycznie poprawne. Jeżeli nie, to warto wykonać pogłębioną diagnozę rozwoju wszystkich funkcji poznawczy, by stwierdzić jakie są przyczyny braku rozwoju mowy. Mogą one być różnego rodzaju, ale w rzeczywistym świecie  NIGDY niestety nie zdarzają się przypadki, jak w tym niemądrym dowcipie.
Proszę poprosić logopedę o zbadanie dominacji stronnej i poszukać, gdzie najbliżej miejsca zamieszkania może Pani wykonać badanie testem SON-R.
Zapewniam Panią, że nie ma dzieci, które z lenistwa nie mówią.
Serdecznie pozdrawiam
Jagoda Cieszyńska