Test SON-R
Witam! Chciałam zapytać o wynik testu SON-R, mianowicie co Pani sądzi o wyniku iq 84 u dziecka 2 lata i 8 miesięcy? Dodam, że chłopiec prowadzony jest terapią krakowską od 6 miesięcy, i nasz logopeda po tym właśnie teście stwierdził, że Synek ma autyzm, jako że wynik funkcji społecznych wyszedł bardzo źle. I fakt Synek ma duże problemy z komunikowaniem się, teraz dopiero zaczął wołać mama. Jak coś chce, bądź nie może sobie z czymś poradzić, z czego się ogromnie cieszę, i widzę, że On tez się cieszy jak zareaguje, gdy mnie wola:) zna około 30 słów, ale tylko 3, 4 używa sam z siebie i to też rzadko... Polecenia rozumie i wykonuje, gdy czegoś nie wie pokazuję mu, tłumaczę i robi tak jak trzeba. Ślicznie czyta sylaby, niektóre wyrazy, ciągle mało pokazuje palcem, często musze mu przypominać, POKAŻ. Tak samo z kontaktem wzrokowym, też muszę się o niego upominać... Jest bardzo przyjaźnie nastawiony do innych ludzi, do mnie, taty swojej siostry. Dzieli się z nią zabawkami, jedzeniem, bardzo wrażliwy na uczucia innych. Co Pani o tym myśli? Dodam, że przed terapią była porażka totalna, zero kontaktu, reagowania na imię, nic. Teraz jest nie to dziecko, jeszcze wiele przed Nami, ale widać poprawę, ogromną:) dziękuję za odpowiedź.
Patrycja

Prof. Jagoda Cieszyńska - Psycholog, logopeda
Prof. Jagoda Cieszyńska
Psycholog, logopeda
Odpowiedź:
Droga Pani Patrycjo, wynik w teście SON-R zwykle jest wyrażony trzema
liczbami IQ w podtestach badajacych działanie, IQ w podtestach
badających myślenie abstrakcyjne i IQ z całości testu. Rozumiem, że
wynik 84 dotyczy całości testu i oznacza pogranicze normy. Jeśli w
ciągu pół roku terapii Synek poczynił tak znaczne postępy, to należy
się spodziewać poprawy tego wyniku po roku terapii. Sądzę, że osoba diagnozująca postawiła diagnozę autyzmu nie tylko na podstawie testu, ale
obserwacji zachowania, poziomu kontaktów społecznych, rozwoju mowy i
zabawy.
U tak małego dziecko można uzyskać doskonałe efekty terapii, ale
konieczna jest codzienna intensywna stymulacja według CAŁEGO programu
Metody Krakowskiej (całośc do wglądu na stronie
www.szkolakrakowska.pl).
Serdecznie pozdrawiam
JAgoda Cieszyńska