Przytulanie innych dzieci
Witam,
Mój wnuczek 3 latka i 10 m-cy lubi kontakt z innymi dziećmi, chętnie chodzi do przedszkola, ale dość często zdarza się , ze zaczyna przytulać, obłapiać inne dzieci, którym nie zawsze to się podoba. Obserwujemy też, że kiedy ogląda książkę, która mu się podoba lub coś innego ( np. zwierzęta w zoo) to podekscytowany podskakuje i w charakterystyczny sposób rusza rękami. Uspokajam syna i synową , że jest w nim po prostu dużo emocji, z którymi nie może sobie poradzić i tak własnie je wyraża i że to minie wraz z większą psychiczną dojrzałością. Ponieważ jednak panie w
przedszkolu skarżą się na to przytulanie dzieci, synowa i syn martwią się ,
proszę o opinię czy faktycznie nie ma się czym martwić.
Pozdrawiam,
Alicja

mgr Maria Ziółkowska - psycholog dziecięcy, specjalista ds. autyzmu
mgr Maria Ziółkowska
psycholog dziecięcy, specjalista ds. autyzmu
Odpowiedź:
Pani Alicjo,
Z krótkiego opisu trudno wysnuć wnioski. Należy się przyjrzeć, jak dziecko rozwija się całościowo. Czy poza przytulaniem, potrafi nawiązać inny kontakt z dziećmi, czy bawi się z nimi? Jak się z nimi i Państwem komunikuje? Jak się bawi samodzielnie?
Czy dzieli się z Państwem swoimi spostrzeżeniami, np. w trakcie tego
oglądania książeczek, czy jest z rodzicami w kontakcie, wskazuje te
zwierzątka, patrzy na mamę, próbuje dac jej znać, że właśnie to mu się
podoba.
Jeśli po głębszej obserwacji coś będzie jeszcze Państwa niepokoiło
proszę zasięgnąć opini specajlisty (psychologa dziecięcego). On
najlepiej oceni rozwój po obserwacji dziecka i rozmowie z rodzicami.
Pozdrawiam,
Maria Ziółkowska