11-letni pisze np. "aa" zamiast "a"
Witam,
Mieszkam w Cieszynie. Ostatnio wraz z żoną zauważyliśmy, że nasz syn
pisze nad niektórymi samogłoskami kropki lub zamiast "a" pisze "aa".
Również w szkole to zauważono. Nasz syn tłumaczył nam, że te samogłoski z kropkami są dla niego dłuższe w wymowie od tych pozostałych i powiedział, że sam tak je wymawia. Co robić?
Adam

Prof. Jagoda Cieszyńska - Psycholog, logopeda
Prof. Jagoda Cieszyńska
Psycholog, logopeda
Odpowiedź:
Drogi Panie Adamie,
Po pierwsze trzeba z dzieckiem porozmawiać. Zachwycić się, że tak naukowo podchodzi do zapisu wypowiedzi językowych. Proszę zapoznać dziecko z zapisem fonetycznym. Być może przy okazji nauki języków obcych chłopiec dostrzegł tę regułę np. w j. niemieckim. Bardzo mi się podoba takie podejście do zagadnień związanych z językiem. Ale naturalnie poza zachwytem musicie Państwo powiedzieć synowi, że w każdym języku są odrębne reguły zapisu, ustalone
arbitralnie, choć zmienne. Warto pokazać dziecku, jak dawniej pisano różne słowa, np. Maryja. Może Synek będzie językoznawcą komparatystą. Może proszę mu zaproponować naukę gry na instrumencie. Jedno jest ważne, wytłumaczenie dziecku, że język pisany jest umową społeczną, do której wszyscy musimy w sytuacjach oficjalnych się dostosować. Do rodziców dziecko może pisać zgodnie z przyjętymi przez siebie regułami.
Serdecznie pozdrawiam
Jagoda Cieszyńska