26-miesięczna dziewczynka nic nie mówi
Witam,
Jestem mamą Kingi, która absolutnie nic nie mówi, nie reaguje na nasze polecenia, nie interesuje się zabawkami, jakby była w swoim świecie, ale za to bardzo lubi oglądać telewizję. Ponadto ma problemy zdrowotne, ma opóźniony rozwój, jeszcze samodzielnie nie chodzi, ale próbuje, ma torbiel podpajęczynówki, który się powiększa, osłabiony wzrok(nosi okularki), hipotrofie wewnątrzmaciczną, onanizm wczesnodziecięcy, naprawdę jest tego wiele i już nie wiem, co mam z tym wszystkim robić. Jestem pod opieką neurologa. Ma mieć robione badanie genetyczne. Bardzo proszę o odpowiedź, co mogę jeszcze zrobić, aby pomóc mojej córeczce.
Żaneta

Prof. Jagoda Cieszyńska - Psycholog, logopeda
Prof. Jagoda Cieszyńska
Psycholog, logopeda
Odpowiedź:
Droga Pani Żaneto,
Bez względu na wyniki badań genetycznych należy rozpocząć stymulację rozwoju. Warto stymulować wszystkie sfery rozwojowe, kładąc nacisk na stymulację rozwoju mowy.
Konieczne jest podjęcie natychmiastowej, systemowej, całościowej intensywnej terapii prowadzonej w domu we współpracy z terapeutą (spotkanie raz w tygodniu). Terapia systemowa obejmuje:
- program słuchowy (codziennie, w słuchawkach),
- ćwiczenia spostrzegania wzrokowego (pomoce z Wydawnictwa WIR),
- ćwiczenia dużej i małej motoryki,
- ćwiczenia pamięci,
- stymulacje lewej półkuli mózgu (szeregi, sekwencje, układanie klocków wg wzorów - bardzo ważne "Układanki lewopółkulowe" - www.konferencje-logopedyczne.pl),
- ćwiczenia myślenia przyczynowo-skutkowego i przez analogię,
- ćwiczenia kategoryzacji (dobieranie takich samych obrazków, klocków itp)
- ćwiczenia rozumienia sytuacji społecznych (dziennik wydarzeń),
- ćwiczenia rozumienia mowy (rzeczowniki, czasowniki) i spełniania poleceń,
- nauka powtarzanie samogłosek i sylab czytania "Kocham czytać" (www.we.pl) i "Gdzie jest A?" oraz A. Kosiba "Samogłoski" (www.konferencje-logopedyczne.pl) "Moje pierwsze słowa (www.wir-wydawnictwo.com).
Wszystkie te ćwiczenia warunkują skuteczną naukę mowy ze wsparciem języka pisanego. Kinga będzie uczyła się od słowa przeczytanego do wypowiedzianego.
Ponieważ brak mowy wpłynie na dalszy rozwój intelektualny dziecka, także emocji i zachowań społecznych, budowanie systemu językowego jest priorytetem w terapii. Konieczne jest konsekwentne stosowanie reguł wychowawczych oraz całkowita rezygnacja z prawopółkulowej stymulacji (telewizja, radio, komputer).
Ćwiczenia rozwojowe, dla dzieci od 3 miesiąca do 6 roku życia są opisane w książce "Wczesna interwencja terapeutyczna" - www.we.pl oraz w książce "Metoda Krakowska wobec zaburzeń rozwoju dzieci" www.konferencje-logopedyczne.pl.
Wszystkie ćwiczenia muszą się pojawić codziennie, każde trwać 3-4 minuty. Każde konkretne ćwiczenie, polecenie może być powtórzone dwa razy, jeśli dziecko nie wykona zadania należy to zrobić ręką dziecka. Najważniejsze zalecenia do pracy terapeutycznej to słuchanie wypowiedzi językowych program: "Słucham i uczę się mówić" najpierw Samogłoski i wykrzyknienia" oraz "Wyrażenia dźwiękonaśladowcze" a potem - Sylaby i rzeczowniki oraz Sylaby i czasowniki - 30-40 minut dziennie (www.arson.pl). Istotne, by dziecko słuchało w słuchawkach, w celu eliminacji innych bodźców słuchowych. Słuchanie można podzielić na dwie lub trzy sesje. Do ćwiczenia powtarzania samogłosek można zastosować układankę "Gdzie jest A?" (www.konferencje-logopedyczne.pl).
Warto udać się do specjalisty, który określi rozwój funkcji poznawczych, opracuje program stymulacji i pokaże jak pracować. Terapeutów metody krakowskiej znajdzie Pani na stronie www.szkolakrakowska.pl
Serdecznie pozdrawiam
Jagoda Cieszyńska