2-latek nie mówi
Witam,
Mam pytanie. Mój syn skończył w lipcu 2 lata i bardzo mało mówi. Pisząc mało mam na myśli pojedyncze sylaby, zazwyczaj brum, tik, tit. Od jakiegoś czasu mówi też "bacia", "dziadzia", "tata" i nic więcej. Nie chce powtarzać słów, które mu proponuję. Przy tym jest agresywny, często kopie albo gryzie. Rozrzuca też zabawki. Przeszliśmy już badanie słuchu, na które zostaliśmy skierowani z powodu braku rozwoju mowy, wykazało że
wszystko jest w porządku. Usłyszeliśmy od lekarza, że mamy spokojnie czekać na rozwój mowy. Ja jednak widzę, że syn jest coraz bardziej zirytowany brakiem kontaktu słownego. Gdy nie potrafi mi czegoś wytłumaczyć, bardzo się denerwuje i krzyczy. Często zamiast prób powiedzenia czegoś, pokazuje to coś palcem albo sam próbuje sobie to wziąć. Nie wiem, jak dalej postępować z dzieckiem. Proszę o pomoc i radę.
Pozdrawiam,
Ela

Prof. Jagoda Cieszyńska - Psycholog, logopeda
Prof. Jagoda Cieszyńska
Psycholog, logopeda
Odpowiedź:
Droga Pani Elu,
Nie może Pani czekać, bo Synek ma opóźniony rozwój mowy, co może być skutkiem alalii, afazji dziecięcej a nawet autyzmu. Trzeba natychmiast działać, bo dwulatek wg norm zna od 100-400 słów i łączy je w zdania. Ponieważ brak mowy wpłynie na dalszy rozwój intelektualny dziecka, także emocji i zachowań społecznych, budowanie systemu językowego jest priorytetem w terapii. Ćwiczenia rozwojowe, dla dzieci od 3 miesiąca do 6 roku życia są opisane w książce "Wczesna interwencja terapeutyczna" - www.we.pl oraz w książce "Metoda Krakowska wobec zaburzeń rozwoju dzieci" (www.konferencje-logopedyczne.pl). Najważniejsze zalecenia do pracy  terapeutycznej to słuchanie wypowiedzi językowych program: "Słucham i uczę się mówić" najpierw Samogłoski i wykrzyknienia" oraz "Wyrażenia dźwiękonaśladowcze" a potem, gdy tylko pojawi się spontaniczne powtarzanie kilku samogłosek lub wybranych wyrażeń dźwiękonaśladowczych, należy natychmiast włączyć - "Sylaby i rzeczowniki" oraz "Sylaby i czasowniki l. pojedyncza", 30-40 minut dziennie (www.arson.pl). Istotne, by dziecko słuchało w słuchawkach, w celu eliminacji innych bodźców słuchowych. Słuchanie można podzielić na dwie lub trzy sesje.
Do ćwiczenia powtarzania samogłosek można zastosować układankę "Gdzie jest A?" oraz "Samogłoski" (www.konferencje-logopedyczne.pl). Po wysłuchaniu programu oglądamy, "czytamy" z dzieckiem książeczki sylabowe "Kocham czytać" (www.we.pl), by stymulować powtarzanie, słuchanie i koncentrację na obrazie połączonym z mową. Warto udać się do specjalisty, który określi rozwój funkcji poznawczych, opracuje program stymulacji i pokaże jak pracować.
Terapeutów metody krakowskiej znajdzie Pani na stronie www.szkolakrakowska.pl.
Serdecznie pozdrawiam,
Jagoda Cieszyńska