Autyzm
Witam,
Pracuję jako opiekunka. Mam podejrzenie, że dziecko 2,5 roku ma
autyzm. Jak powiedzieć o tym rodzicom? Wiele na ten temat czytałam. Dziecko nie mówi, robi w pampersa. Nie reaguje na swoje imię. Kontakt wzrokowy jest znikomy. Bardzo lubi się przytulać. Nagminnie ściąga skarpetki. Jego ulubioną zabawą jest wyrzucanie zabawek z szuflad na podłogę. Proszę o pomoc.
Maria

Prof. Jagoda Cieszyńska - Psycholog, logopeda
Prof. Jagoda Cieszyńska
Psycholog, logopeda
Odpowiedź:
Droga Pani Mario,
Przykro mi, że tak długo czekała Pani na moją odpowiedź, ale podróże służbowe pochłaniają znaczną część mojego czasu. Pani sytuacja nie jest łatwa ponieważ rodzice niechętnie przyjmują uwagi na temat rozwoju dziecka od rodziny i od opiekunek, które nie są postrzegane jako ekspertki od rozwoju mimo, że niejednokrotnie mają duże doświadczenie w ocenie etapów rozwoju osiągniętego przez dziecko. Może Pani jedynie rozbudzić czujność rodziców przekazując im artykuły w gazecie lub adresy stron. Polecam forum www.konferencje-logopedyczne.pl, gdzie znajdują się wpisy matek. Piszą one o bezpowrotnie utraconym czasie i apelują do rodziców, by nie lekceważyli objawów zaburzeń rozwoju języka. Jest teraz taka akcja "Dwa słowa na dwa lata to o 270 słów za mało" - 272slowa@gmail.com.
Serdecznie pozdrawiam,
Jagoda Cieszyńska