Warszawa

Porady naszych Ekspertów

Problem mowy u dziecka

Pani Profesor,
Zwracam się do Pani z prośbą o pomoc. Mój syn ma 3 lata i 4 miesiące i ma problem z mową. Mieszkamy w Anglii i od ok. roku jest on pod opieką lekarzy. Mój syn bardzo mało mówi. Używa słów jakby z własnego slangu, nie potrafi powtórzyć wszystkich wyrazów, ponieważ zmienia wyrazy lub pomija początki np. słoń - łon, Ben - en, William - liam, nie chce mówić kot tylko mówi miau.
Byliśmy tu u pediatry i stwierdzono, że jest bardzo rozwinięty jak na swój wiek. Zgodnie z systemem angielskim zaczął przedszkole i tu też twierdzą, że jest bardzo dobrze rozwinięty tylko jest problem z mową, którego przyczyny nie mogą zdiagnozować. W domu mówimy po polsku, tylko w przedszkolu i na zewnątrz używamy angielskiego. Mamy terapeutę, który przychodzi do domu i przedszkola by z nim pracować, ale efektów nie widać. Może więcej mówi i składa swoje wyrazy w zdanie, ale mówi tak niewyraźnie, że ja muszę 5 razy prosić by powtórzył lub po prostu pokazał. Łatwiej przyswaja angielski niż polski. Uważam też, że dziwnie wypowiada wyrazy tak jakby je z siebie wyrzucał, taki bełkot.
Lekarze karzą nam ćwiczyć powtarzanie wyrazów, ale to nie przynosi poprawy.
Muszę tu dodać, że mój syn zaczął używać nocnika, kiedy tylko skończył dwa lata, jest też bardzo sprawny fizycznie. W wieku 2 lat świetnie i bardzo celnie grał w piłkę nożną, robił fikołki, skakał po przeszkodach. Jest bardzo aktywny ruchowo, myślę, że ma problem z koncentracją, bo nie potrafi usiedzieć na miejscu dłużej niż 5 min.
Nie wiem co mam robić, boję się, że lekarze coś tu przeoczyli. Z drugiej strony wszyscy mnie uspokajają mówiąc, że w rodzinie męża dzieci później mówią. Ale ja mam wrażenie, że coś jest źle, on tak dziwnie mówi. Nie wiem czy mogłabym mu jakoś pomoc, boję się, że jak nie zostanie zdiagnozowany teraz to problem się sam nie rozwiąże. Bardzo proszę o pomoc.

Monika
Prof. Jagoda Cieszyńska - Psycholog, logopeda

Prof. Jagoda Cieszyńska

Psycholog, logopeda

Odpowiedź:

Droga Pani Moniko,

Oczywiście, że problem nie rozwiąże się sam, słusznie poszukuje Pani pomocy, bo dziecko, które nie mówi w czwartym roku życia zupełnie inaczej niż mówiące dzieci rozwija swe myślenie. Nie wiem na jakiej podstawie nauczyciele w przedszkolu i lekarze mogą stwierdzać, że dziecko dobrze się rozwija skoro nie mówi. Rozumiem, że oceniają jedynie rozwój fizyczny, ale to nie jest jeszcze pełnia rozwoju dlatego będzie Pani musiała działać sama. W Anglii jest tylko jeden ośrodek pracujący metodą krakowską w Luton (tel. 07436564107).
Z opisu zachowania Synka wnioskuję, że ma on kłopoty z kształtowaniem się dominacji stronnej, prawdopodobnie jest lewouszny, a może też oburęczny, co by wyjaśniało nadpobudliwość. To tylko moje przypuszczenia, bo przecież nic Pani nie pisze o wyniku badania dominacji stronnej, a jak przypuszczam zostało takie badanie wykonane.
Jeśli będzie Pani w Polsce radzę udać się do specjalisty, który określi rozwój funkcji poznawczych, opracuje program stymulacji i pokaże jak pracować. Terapeutów metody krakowskiej znajdzie Pani na stronie www.szkolakrakowska.pl.
Najważniejsze zalecenia do pracy terapeutycznej to słuchanie wypowiedzi językowych program: "Słucham i uczę się mówić", najpierw "Samogłoski i wykrzyknienia" oraz "Wyrażenia dźwiękonaśladowcze", a potem - "Sylaby i rzeczowniki" oraz "Sylaby i czasowniki l. pojedyncza", 30-40 minut dziennie (www.arson.pl). Istotne, by dziecko słuchało w słuchawkach, w celu eliminacji innych bodźców słuchowych.
Ogólne zasady programu słuchowego są następujące:
1. Słuchać należy ZAWSZE w słuchawkach.
2. Rozpoczynamy od "Samogłosek i wykrzyknień" oraz "Wyrażeń dźwiękonaśladowczych". Podczas słuchania dziecko powinno oglądać ilustracje w książeczce, co oznacza, że dorosły musi także słyszeć i odwracać kartkę. Oczekujemy powtórzeń podczas słuchania, ale najważniejsze jest powtarzanie w ciągu dnia w różnych sytuacjach. Dążymy bowiem do użycia języka, a nie tylko do reprodukcji.
3. W zależności od wieku dziecka program trwa 10-15-20-30 minut dziennie. Można te sesje podzielić na 5 minutowe stymulacje.
4. Jeśli po 2 miesiącach słuchania 2 pierwszych części nie pojawią się powtórzenia wprowadzić należy 4 części serii "Sylaby i rzeczowniki".
5. Jeżeli po 4 miesiącach nie pojawi się powtarzanie sugeruję zastosowanie MTG.
6. Po pojawieniu się pierwszych rzeczowników wprowadzić należy "Czasowniki l. pojedyncza" .
7. W dalszej kolejności "Przyimki" oraz "Rzeczowniki fleksja".
8. W sytuacji trudności artykulacyjnych korzystać należy z płytki i książeczki "Trudne głoski".

Zawsze, aby motywować dziecko do do powtarzania stosujemy program "Kocham mówić" (www.we.pl).

Warto także zastosować program "Pytam i odpowiadam" (www.arson.pl) oraz "Powtarzam, rozumiem, nazywam" (www.wir-wydawnictwo.com).

Serdecznie pozdrawiam
JAgoda Cieszyńska


Lubisz CzasDzieci.pl?  Polub nas na Facebooku!

Komentarze


Portal CzasDzieci.pl ma przyjemność współpracować z gronem ekspertów, jednak często problemy wymagają pilnej lub dodatkowej porady medycznej. CzasDzieci.pl nie ponosi żadnych konsekwencji wynikających z zastosowania informacji zawartych w niniejszym serwisie. Zalecamy bezpośredni kontakt ze specjalistą w celu konsultacji danego problemu. Po zgłoszeniu pytania, zostanie ono po akceptacji redakcji umieszczone wraz z odpowiedzią konkretnego eksperta.

Przeczytaj również

Warto zobaczyć