Moczenie 4-latki
Witam,
Moja 4-letnia córka od września zaczęła chodzić do przedszkola i zauważyłam, że gdy cały tydz. chodzi do niego to w nocy każdego dnia zrobi siusiu do łóżeczka, natomiast jak jest w weekend w domku to nie ma z nią problemu - obudzi się i zrobi siusiu do toalety. Pytałam Panią w przedszkolu czy coś się dzieje czy ktoś dokucza, mówi, że wszystko jest ok. Zastanawiam się w czym może tkwić problem? Pozdrawiam i czekam na odpowiedź.
Karolina

mgr Maria Ziółkowska - psycholog dziecięcy, specjalista ds. autyzmu
mgr Maria Ziółkowska
psycholog dziecięcy, specjalista ds. autyzmu
Odpowiedź:
Witam,
Istnieje kilka powodów, które mogą wpływać na moczenie się nocne u córeczki. Jednym z nich jest stres przeżywany przez dziecko. Nie muszą to być traumatyczne sytuacje, ale po prostu adaptacja w przedszkolu. Jest to czas trudny dla dziecka. Drugim powodem może być zmęczenie: w trakcie pobytu w przedszkolu dziecko doświadcza o wiele większej ilości bodźców (hałas, ilość zajęć, konieczność dostosowania się do wymagań) niż w domu stąd przemęczenie, które może powodować bardzo głęboki sen i nie wybudzanie się w sytuacji, kiedy dziecku chce się siusiu. Być może jest tak, że córeczka ma problem z siusianiem w przedszkolu. Wiele dzieci ma opór przed wypróżnianiem się w przedszkolu i później "nadrabia" w domu. Proszę przyjrzeć się ile córeczka pije wieczorem w trakcie tygodnia, a ile w weekend. Może w przedszkolu pije za mało, później więcej w domu i musi w nocy zrobić siusiu. Myślę, że warto jeszcze trochę poobserwować córeczkę, dać jej więcej czasu na przyzwyczajenie się do przedszkola. Bardzo ważne by nie zawstydzać jej z powodu zamoczenia pościeli. Tłumaczyć jej, że tak się zdarza dzieciom w jej wieku.
Pozdrawiam
Maria Ziółkowska