3-latek nie mówi
Dzień dobry,
Mój syn w maju skończył 3 latka, nie mówi, tzn. zasób słów jest następujący: mama, tata, nie, baba, bam, tra (trakotor), bibi (królik), bybyp (nasz pies), mam, lala, lulu, ja, to słowa po polsku.
Mieszkamy w Holandii, syn chodzi do holenderskiego przedszkola i do holenderskiego logopedy, w drugim języku używa około 5 słów, są też słowa takie jak "nie", które mówi tak pomiędzy polskim nie, a holenderskim niejn.
Naśladuje tez zwierzęta (krowa, pies, kaczka, malpa, kot, koń).
Syn wszystko rozumie, nawet polecenia złożone, rozróżnia kolory, potrafi liczyć do pięciu. Wychowuje się z 9-letnią siostrą, w rodzinie nie ma żadnych dysfunkcji, nie miał żadnych stresów. Syn jest bardzo dobrze rozwinięty fizycznie - pod względem motorycznym, gimnastyka, rower - świetnie sobie radzi. Społecznie - nawiązuje więzi i w przedszkolu i w rodzinie, jest otwartym dzieckiem.
W tym miesiącu zakończyliśmy diagnostykę w holenderskiej klinice dziecięcej, mieliśmy konsultacje:
- badanie słuchu- prawidłowe,
- badanie laryngologiczne- prawidłowe,
- test psychologiczny- iloraz IQ 116- pani psycholog zachwycona dzieckiem, że inteligentne, kontaktowe, nie rozpraszał się na teście, wykluczono autyzm i ADHD,
- badanie logopedyczne- test rozumienia języka- 87 punktów- mało w stosunku do ilorazu inteligencji, poprawka brana na to, że większość badania była po holendersku,
- diagnoza- nikt nie wie czemu nie mówi? Dostał skierowanie na dodatkowe lekcje logopedyczne - do trzech godzin tygodniowo.
Za miesiąc jadę na tydzień do Polski. Moje pytanie to jakie badania powinnam mu jeszcze zrobić, gdzie go skonsultować? Jak z nim pracować, jakie pomoce kupić, od czego zacząć?
Marta

Prof. Jagoda Cieszyńska - Psycholog, logopeda
Prof. Jagoda Cieszyńska
Psycholog, logopeda
Odpowiedź:
Droga Pani Marto,
Dwujęzyczność, by przyniosła dziecku korzyści musi być prowadzona konsekwentnie i wymaga wsparcia ze strony rodziców. Dzieci Polaków, nie powinny chodzić do przedszkola w miejscu zamieszkania dopóki nie opanują podstaw GRAMATYKI języka polskiego. Synek używa tylko pojedynczych słów w obu językach, co oznacza, że w żadnym z nich nie zna reguł łączenia znaków, a to w przyszłości wpłynie na jego edukację, przede wszystkim naukę czytania i pisania.
Konieczne jest podjęcie działań stymulujących.
Terapia systemowa obejmuje:
- program słuchowy (CODZIENNIE, W SŁUCHAWKACH),
- ćwiczenia spostrzegania wzrokowego,
- ćwiczenia dużej i małej motoryki,
- ćwiczenia pamięci,
- stymulacje lewej półkuli mózgu (szeregi, sekwencje, układanie klocków wg wzorów - bardzo ważne "Układanki lewopółkulowe" - www.konferencje-logopedyczne.pl),
- ćwiczenia myślenia przyczynowo-skutkowego i przez analogię,
- ćwiczenia kategoryzacji (dobieranie takich samych obrazków, klocków itp)
- ćwiczenia rozumienia sytuacji społecznych (dziennik wydarzeń!),
- ćwiczenia rozumienia mowy (rzeczowniki, czasowniki) i spełniania poleceń,
- nauka czytania ("Kocham czytać" i "Sylaby inaczej").
Wszystkie te ćwiczenia warunkują skuteczną naukę mowę ze wsparciem języka pisanego. Chłopiec będzie uczył się od słowa przeczytanego do wypowiedzianego.
Ponieważ brak mowy wpłynie na dalszy rozwój intelektualny dziecka, także emocji i zachowań społecznych, budowanie systemu językowego jest priorytetem w terapii. Konieczne jest konsekwentne stosowanie reguł wychowawczych oraz całkowita rezygnacja z prawopółkulowej stymulacji (TV, radio, komputer).
Ćwiczenia rozwojowe, dla dzieci od 3 miesiąca do 6 roku życia są opisane w książce "Wczesna interwencja terapeutyczna" - www.we.pl oraz w książce "Metoda Krakowska wobec zaburzeń rozwoju dzieci" (www.konferencje-logopedyczne.pl).
Najważniejsze zalecenia do pracy terapeutycznej to słuchanie wypowiedzi językowych program: "Słucham i uczę się mówić", najpierw "Samogłoski i wykrzyknienia" oraz "Wyrażenia dźwiękonaśladowcze", a potem - "Sylaby i rzeczowniki" oraz "Sylaby i czasowniki l. pojedyncza", 30-40 minut dziennie (www.arson.pl). Istotne, by dziecko słuchało w słuchawkach, w celu eliminacji innych bodźców słuchowych. Słuchanie można podzielić na dwie lub trzy sesje.
W Wydawnictwie Wir (www.wir-wydawnictwo.com) znajdzie Pani pomoce ("Moje pierwsze słowa"), które pomagają wzbudzić motywację do mówienia.
Zachęcam także do czytania blogu matek dwujęzycznych, które są jednocześnie pracownikami naukowymi zajmują się teoretycznie dwujęzycznością:
Blog – dr Elżbiety Ławczys –
www.dwujezycznosc.blogspot.co.at.
Gdy będzie Pani w Polsce warto udać się do specjalisty, który określi rozwój funkcji poznawczych, opracuje program stymulacji i pokaże jak pracować. Terapeutów metody krakowskiej znajdzie Pani na stronie www.szkolakrakowska.pl.
Serdecznie pozdrawiam
JAgoda Cieszyńska