Sepleniący 2-latek
Witam serdecznie,
Mój syn niedawno skończył 2 latka i 2 miesiące. Siadać i raczkować zaczął w okolicach 8 miesiąca, a pierwsze kroki zaczął stawiać w wieku 14 miesięcy. Od ponad dwóch miesięcy jest zupełnie odpieluchowany (dzień i noc), posługuje się sztućcami, jada samodzielnie posiłki, potrafi sam się ubrać (bluzka, rajstopy, skarpetki, spodnie, majteczki, buciki, kapcie, czapka, z kurtką ma kłopot ;) ) Rozpoznaje kolory (8 kolorów). Mówi z pamięci wierszyki, liczy do 10. Wie jak się nazywa, gdzie mieszka (łącznie z nr domu), jak się rodzice nazywają. Mówi bardzo dużo, posługuje się całymi zdaniami, np.: "Niko idzie do żłobeczka, będzie się bawił i jadł obiadek".
Większość wyrazów mówi prawidłowo, chociaż niektóre przekręca (np. hipopotam (hihipotam), kolorować (kokolować), kalafiorową (kafiorowa), itp.
Problemem są głoski: S, C, Z, Dz. Zdania z nimi wymawia z języczkiem przed ząbkami (na zewnątrz).
Proszę o radę, jak ćwiczyć z tak małym dzieckiem. Dodam, że nigdy nie pił z butelki, ani niekapka, nie miał także smoczka.
Bardzo proszę o sugestie, pozdrawiam serdecznie.
Sylwia

Prof. Jagoda Cieszyńska - Psycholog, logopeda
Prof. Jagoda Cieszyńska
Psycholog, logopeda
Odpowiedź:
Droga Pani Sylwio,
Może już Pani rozpocząć świadome ćwiczenia z Nikodemem, bo chłopiec bardzo dobrze rozwija się intelektualnie i będzie umiał podjąć współpracę.
Bawimy się dwa, trzy razy dziennie po kilka minut z pacynką (zwierzątko np. w IKEI są takie źrebaki z zębami i wszytym językiem, który można układać). Można także uszyć pacynkę, lub doszyć język do gotowej zabawki. Pokazujemy, że trzeba pilnować zwierzątka, by chowało język za ząbki i uczymu je powtarzać sylaby SA SO SU itd. Kilka minut, by się dziecko nie znudziło. Prosimy dziecko tylko, by pokazało konikowi jak powinien mówić.
Ze względu na możliwości intelektualne Nika radzę wprowadzić wczesną naukę czytania ("Kocham czytać"- www.we.pl) i wówczas mówimy dziecku, że gdy czytamy (mama czyta dziecko powtarza) to język musi być schowany.
Serdecznie pozdrawiam
JAgoda Cieszyńska