Zachowanie 5-latka
Dzień dobry,
Mój synek zawsze był grzecznym dzieckiem, ale czasami miewał ataki agresji - był to płacz, krzyk, bicie pięściami, mówienie do mnie, że mnie nie kocha itp. Od września, kiedy zaczął uczęszczać do szkoły, te ataki się nasiliły i występują prawie codziennie po powrocie ze szkoły. Synek wymusza na mnie wszystko, płacze, krzyczy, bije mnie. Nie wiem już jak mam sobie z nim poradzić. Kiedy się to wszystko kończy znowu jest słodki, grzeczny i przeprasza. Nadmieniam, że w szkole jest bardzo grzeczny. Bardzo proszę o pomoc.
Alina

dr Agnieszka Sokołowska - Pedagog specjalny
dr Agnieszka Sokołowska
Pedagog specjalny
Odpowiedź:
Dzień dobry,
Prawdopodobnie te zachowania synka to odreagowanie przeżyć, związanych ze szkołą. Nawet jeśli dzieci o tym nie mówią, a właściwie zwłaszcza jeśli o tym nie mówią, pójście do szkoły, to ogromne obciążenie emocjonalne dla kilkulatków.
Nie wolno mu jednak pozwalać na manifestowanie uczuć w sposób agresywny, robiący krzywdę mamie czy komukolwiek innemu. Warto z nim rozmawiać, że każdy czuje się czasem zły, wkurzony, nawet wściekły, lecz nie można wyrażać złości w sposób, który rani innych. Musicie razem znaleźć sposób pozbywania się złości.
Polecam książki: R. Mah, "Łatwe sposoby na trudne dziecko" i Mazlish, Faber, "Jak mówić, żeby dzieci nas słuchały. Jak słuchać, żeby dzieci do nas mówiły".
Serdecznie pozdrawiam
Agnieszka Sokołowska