Moje dziecko nie chce mnie słuchać
Dzień dobry,
Moje dziecko mnie nie słucha, patrzy mi w oczy, ale mam wrażenie, że to co mówię do niego nie dociera (tak jak bym mówiła w obcym języku). Nadmienię, że słyszy dobrze. Jak próbuje go uspokoić wywołuje to wielką burzę. Ostatnio jak byłam na zajęciach adaptacyjnych w przedszkolu jednego dnia bawił się dobrze, ale już drugiego po dziesięciu minutach miał dość i płacząc uciekał do domu. Nie chciał ze mną się bawić ani z opiekunkami, a najbardziej dziwi mnie to, że nie bawi się z innymi dziećmi. Jak proszę o chwilę zabawy z innymi maluchami wpada we wściekłość lub płacze. Także stroni od innych osób, a jak się robi tłum lub zamieszanie czuje się nieswojo. Nadmienię, że moje dziecko ma problemy z wymową (ma już 3 lata) i nie potrafimy nauczyć go nowych słów. Nauczył się kilku i na tym poprzestał. Nie wiem co robić. Byłam rok temu już u psychologa, (tez zaliczyliśmy kilka badań u neurologa i logopedy), ale nikt nie był w stanie nazwać problemu. Proszę o podpowiedź i radę.
Kaśka

dr Agnieszka Sokołowska - Pedagog specjalny
dr Agnieszka Sokołowska
Pedagog specjalny
Odpowiedź:
Dzień dobry,
Skoro przy tak wielu trudnościach wizyty u psychologa, logopedy i neurologa okazały się niewystarczające do określenia problemów dziecka, proponuję wykonać funkcjonalny test rozwojowy dla małych dzieci, np. monachijską funkcjonalną diagnostykę rozwojową lub dziecięcą skalę rozwojową. To testy głównie dla wieku 0-3 (monachijska też 4-6), ale w przypadku dysproporcji między wiekiem rozwojowym a wiekiem życia warto je robić. Ewentualnie PEP-R Schoplera. Takie testy dają wyniki we wszystkich sferach rozwoju (m.in. naśladowanie, mowa czynna i bierna, r-j społeczny), co umożliwia wykreślenie pełnego profilu rozwoju i wyznaczenie konkretnych zadań do pracy dla rodziców.
Należy też bardzo dbać o regularny, przewidywalny plan dnia, ze stałymi porami powtarzalnych czynności (np. po kąpaniu mycie zębów i czytanie bajki), jak najmniej telewizji, komputera itp., jak najwięcej przytulania z mamą, wspólnych zabaw piłką, ciastoliną, zabawy paluszkowe itp.
Serdecznie pozdrawiam
Agnieszka Sokołowska