Inność dziecka
Witam,
Martwię się rozwojem mojego 16-miesięcznego dziecka. Widzę, że coś mu jest, jest "inny" :( jest pełen sprzeczności! Mamy stwierdzone opóźnienie psychoruchowe, ale to jest takie ogólne, a diabeł tkwi w szczegółach;-( Jesteśmy pod opieką neurologa (obniżone napięcie, wstrzymane szczepienia, torbiel w mózgu). Mój syn nic nie mówi, nie lubi się przytulać, nie szuka pocieszenia, gdy coś mu się stanie. Nie boi się wysokości. Gryzie mnie, nie słucha zakazów. Często nie reaguje na imię, nie przychodzi do innego pomieszczenia skąd go wołam. Nie bawi się zabawkami, robi to rzadko, raczej sam wymyśla sobie zajęcie jak wyciąganie wszystkiego ze szafek, bawienie się mąką, wyciąganie śmieci z kosza itp. W basenie czy piaskownicy wytrzymuje max 5 minut. Od niedawna pokazuje palcem, ale nigdy nie przyniósł mi np. bucików, bo chciał gdzieś wyjść itp. Kontakt z nami polega na pokwękiwaniu jak u małpki, nie pokazuje, że chce jeść czy pic. Gdy ktoś na spacerze do nas dołącza się często mój syn nie zwraca na tego kogoś uwagi. Z kolei lubi zabawy z kuzynostwem, choć z jego strony są mało wyszukane (ciągnięcie za włoski, podawanie czegoś itp). Bądź zaczepia ludzi np. w poczekalni, chce im trąbić na noskach tak jak to lubi robić domownikom. Widzę, że coś jest nie tak z jego uwagą, która jest wybiórcza, ciężko u niego ze skupieniem, sprawia wrażenie głuchego, ale ma z nami kontakt wzrokowy, często domaga się uwagi. Ze mną jako z mama nie ma szczególnej więzi, często woli być z ciocia czy babcią. Nigdy nie ucieszył się na mój widok, nie pogłaskał mnie, nie przytulił.
Woli czarno-białe książki. Wykonuje 4 polecenia: brawo brawo, jaki jesteś duży, zgaś światełko, gdzie jesteś (chowa się za dłońmi). Myli części ciała, myli zwierzątka, nie naśladuje ich. Klocki zamiast układać to gryzie bądź je rozrzuca. Mamy wrażenie, że bardzo słabo rozumie mowę. Gryzie ubrania, czasem mnie. Macha rączkami jak jest rozemocjonowany, wcześniej kręcił nadgarstkami. Mamy problem z jedzeniem pokarmów stałych lub z kawałkami. Jeśli chodzi o smaki pochłania wszystko nawet szpinak :) Był nadwrażliwy na dotyk, już to minęło. Nie lubi nowych butelek do picia. Wszystko co potrafi (raczkowanie, chodzenie za dwie ręce, siadanie) jest przeze mnie u niego wyuczone - nie doszedł do niczego sam. Miał przestoje w rozwoju, nawet regresy. Czasem jak wydaję mu polecenie, które rozumie patrzy na mnie dziwnie, jakby w ogóle nie wiedział o co mi chodzi (a wcześniej zrobił to na polecenie ze 100 razy). Robi mało "mądrych" rzeczy, myślę czy nie jest upośledzonym autystykiem. Dodam, że jest uśmiechniętym chłopczykiem, uwielbia wygłupy i żarty. Zaczynamy w przyszłym miesiącu wczesne wspomaganie rozwoju, teraz chodzimy na rehabilitację z powodu niskiego napięcia i koślawych nóg, a ja widzę, że to za mało. Nie wiem gdzie szukać pomocy, nie stać mnie na prywatne terapie. Bardzo proszę o pomoc, bo jestem naprawdę zrozpaczona niewiedzą jak pomóc mojemu dziecku i co mu jest! samym kochaniem mu nie pomogę ;-(
Joanna

Prof. Jagoda Cieszyńska - Psycholog, logopeda
Prof. Jagoda Cieszyńska
Psycholog, logopeda
Odpowiedź:
Droga Pani Joanno,
Pani opis zachowań Synka wskazuje na spektrum autyzmu, ale synek jest mały i Pani miłość zamieniona w konsekwentną terapię z pewnością dziecku pomoże. Terapię krakowską rodzice mogą prowadzić samodzielnie. Oczywiście warto, choćby raz na dwa tygodnie mieć zajęcia z terapeutą, który pokażę JAK i Co należy robić. Ale nie wszystkie mamy mają na to środki i pracują samodzielnie. Gdyby Pani uzyskała diagnozę od neurologa, mogłaby pani zapisać się do fundacji np. "Zdążyć z pomocą" wówczas rachunki rozliczane są przez fundację, na którą wpłaca rodzina swoje odpisy podatkowe. Tak można również rozliczać pomoce.
Najważniejszy jest program słuchowy, ale książeczki z płytką nie są drogie (20-25 zł jedna książeczka z płytą, a na razie potrzebuje Pani dwie).
Konieczne jest podjęcie natychmiastowej, systemowej, całościowej intensywnej terapii prowadzonej w domu we współpracy z terapeutą (spotkanie raz w tygodniu). Terapia systemowa obejmuje:
- program słuchowy (CODZIENNIE, W SŁUCHAWKACH),
- ćwiczenia spostrzegania wzrokowego,
- ćwiczenia dużej i małej motoryki,
- ćwiczenia pamięci,
- stymulacje lewej półkuli mózgu (szeregi, sekwencje, układanie klocków wg wzorów - bardzo ważne "Układanki lewopółkulowe" - www.konferencje-logopedyczne.pl),
- ćwiczenia myślenia przyczynowo-skutkowego i przez analogię,
- ćwiczenia kategoryzacji (dobieranie takich samych obrazków, klocków itp)
- ćwiczenia rozumienia sytuacji społecznych (dziennik wydarzeń!),
- ćwiczenia rozumienia mowy (rzeczowniki, czasowniki) i spełniania poleceń,
- nauka czytania ("Kocham czytać" i "Sylaby inaczej").
Wszystkie te ćwiczenia warunkują skuteczną naukę mowę ze wsparciem języka pisanego. Chłopiec będzie uczył się od słowa przeczytanego do wypowiedzianego.
Ponieważ brak mowy wpłynie na dalszy rozwój intelektualny dziecka, także emocji i zachowań społecznych, budowanie systemu językowego jest priorytetem w terapii.Konieczne jest konsekwentne stosowanie reguł wychowawczych oraz całkowita rezygnacja z prawopółkulowej stymulacji (TV, radio, komputer).
Ćwiczenia rozwojowe, dla dzieci od 3 miesiąca do 6 roku życia są opisane w książce "Wczesna interwencja terapeutyczna" - www.we.pl oraz w książce "Metoda Krakowska wobec zaburzeń rozwoju dzieci" (www.konferencje-logopedyczne.pl). Spektrum autyzmu omówione jest w książce "Wczesna diagnoza i terapia zaburzeń autystycznych" www.konferencje-logopedyczne.pl). Tu omawiam także szczególne zadania dla ojca i rodzeństwa.
Wszystkie ćwiczenia muszą się pojawić codziennie, każde trwać 3-4 minuty. Każde konkretne ćwiczenie, polecenie może być powtórzone dwa razy, jeśli dziecko nie wykona zadania należy to zrobić ręką dziecka.
Najważniejsze zalecenia do pracy terapeutycznej to słuchanie wypowiedzi językowych program: "Słucham i uczę się mówić", najpierw Samogłoski i wykrzyknienia" oraz "Wyrażenia dźwiękonaśladowcze", a potem - "Sylaby i rzeczowniki" oraz "Sylaby i czasowniki l. pojedyncza", 30-40 minut dziennie (www.arson.pl). Istotne, by dziecko słuchało w słuchawkach, w celu eliminacji innych bodźców słuchowych. Słuchanie można podzielić na dwie lub trzy sesje.
Warto udać się do specjalisty, który określi rozwój funkcji poznawczych, opracuje program stymulacji i pokaże jak pracować. Terapeutów metody krakowskiej znajdzie Pani na stronie www.szkolakrakowska.pl.
Serdecznie pozdrawiam
JAgoda Cieszyńska