Praca Metodą Krakowską
Witam Panią serdecznie!
Mój synek ma 3,5 roku. Mówi bardzo mało, od 1,5 roku jesteśmy pod stałą opieką logopedy. Wczoraj zamówiłam cykl książeczek "Słucham i uczę się mówić". Moje pytanie dotyczy konieczności prowadzenia nas przez logopedę, która jest specjalistą z tej dziedzinie. Czy podołam sama uczyć synka w domu, bez konsultacji? Dodam, że mieszkamy na Dolnym Śląsku. Do Wrocławia mamy 60 km. A może w okolicy Kłodzka jest logopeda przeszkolony w tej metodzie?
Pozdrawiam
Anna

Prof. Jagoda Cieszyńska - Psycholog, logopeda
Prof. Jagoda Cieszyńska
Psycholog, logopeda
Odpowiedź:
Droga Pani Anno,
Ponieważ synek jest już duży nie może już Pani teraz błądzić, warto choćby kilka razy przyjechać do pani Joanny do Wrocławia, by pokazała JAK i CO należy ćwiczyć. Potem będzie Pani mogła ćwiczyć sama, pamiętając o WSZYSTKICH 17 technikach Metody Krakowskiej (są opisane w książce Metoda Krakowska wobec zaburzeń rozwoju dzieci (www.konferencje-logopedyczne.pl)).
Terapia systemowa obejmuje:
- program słuchowy (CODZIENNIE, W SŁUCHAWKACH),
- ćwiczenia spostrzegania wzrokowego,
- ćwiczenia dużej i małej motoryki,
- ćwiczenia pamięci,
- stymulacje lewej półkuli mózgu (szeregi, sekwencje, układanie klocków wg wzorów - bardzo ważne "Układanki lewopółkulowe" - www.konferencje-logopedyczne.pl),
- ćwiczenia myślenia przyczynowo-skutkowego i przez analogię,
- ćwiczenia kategoryzacji (dobieranie takich samych obrazków, klocków itp.)
- ćwiczenia rozumienia sytuacji społecznych (dziennik wydarzeń!),
- ćwiczenia rozumienia mowy (rzeczowniki, czasowniki) i spełniania poleceń,
- nauka czytania ("Kocham czytać" i "Sylaby inaczej").
Wszystkie te ćwiczenia warunkują skuteczną naukę mowę ze wsparciem języka pisanego. Chłopiec będzie uczył się od słowa przeczytanego do wypowiedzianego.
Ponieważ brak mowy wpłynie na dalszy rozwój intelektualny dziecka, także emocji i zachowań społecznych, budowanie systemu językowego jest priorytetem w terapii. Konieczne jest konsekwentne stosowanie reguł wychowawczych oraz całkowita rezygnacja z prawopółkulowej stymulacji (TV, radio, komputer).
Serdecznie pozdrawiam
Jagoda Cieszyńska