Gaworzenie
Pani Jagodo,
Synek obecnie ma 6,5 mca i nie gaworzy jeszcze. Wokalizuje typu aguuuu, buuu, a, e. Niestety nie ma jeszcze typowej mamama etc. Rzadko zdarza mu się "gadać" do zabawek. Najczęściej wokalizuje do nas i gdy jest najedzony. I wtedy też wkłada do buzi np. skarpetkę lub palec. Gdy ja próbuję go naśladować zawsze zachowuje się tak jakby ze mną rozmawiał. Raz on - raz ja. Zawsze jak mówimy do niego to się w nas wpatruje bardzo uważnie. Zauważają to nawet osoby trzecie. Gdy tak sobie "rozmawiamy", zauważyłam, że robi to bardzo cichutko. Wzdryga się na mocne, głośne hałasy dochodzące z kuchni albo wysokie tony głosu starszego brata. Wprowadziłam "Samogłoski i wykrzyknienia" - słucha z zaciekawieniem. Mówimy do prawego ucha. Synek od noworodka nie lubił leżenia na plecach, w pozycji poziomej. I zazwyczaj był noszony na rękach. Wprowadziliśmy smoczek, z którym się nie rozstawał, bo dużo płakał. Kolek nie było. Starszy brat z ASD, ale wyprowadzony. W normie intelektualnej, mówiący. Ładnie wyprowadzony logopedycznie. Moje pytanie:
Czy mogę synkowi włączać do słuchania "Sylaby i rzeczowniki"?
Co możemy wprowadzić do stymulacji jeszcze? Masażyki, wierszyki? Dieta bogata w omega? (synek karmiony naturalnie, obecnie dieta rozszerzana).
Dziękuję i pozdrawiam.
Agnieszka

Prof. Jagoda Cieszyńska - Psycholog, logopeda
Prof. Jagoda Cieszyńska
Psycholog, logopeda
Odpowiedź:
Droga Pani Agnieszko,
Świetnie, że wprowadziła Pani program słuchowy, bo w sytuacji wątpliwości, co do optymalnego rozwoju dziecka warto stymulować wszystkie funkcje poznawcze. Może Pani wprowadzić "Sylaby i rzeczowniki", jeśli się uda 5-6 minut słuchania w słuchawkach będzie świetnie.
Umiejętność dialogu, którą Pani opisała jest ważna i wskazuje na osiągnięcie prawidłowego etapu rozwoju mowy, ale nadwrażliwość na dźwięki mnie niepokoi, dlatego tak istotny jest program słuchowy.
Proszę rozszerzając dietę pamiętać o całkowitym wyłączeniu białego cukru.
Ważne są też wszystkie ćwiczenia stymulujące rozwój manualny. Proszę także pamiętać o całkowitym zakazie tv. Synek nie powinien przebywać w pokoju, w którym jest włączony telewizor lub radio.
Ćwiczenia rozwojowe, dla dzieci od 3 miesiąca do 6 roku życia  są opisane w książce "Wczesna interwencja terapeutyczna" - www.we.pl.
Serdecznie pozdrawiam,
JAgoda Cieszyńska