Brak gaworzenia u dziewczynki (8,5 miesiąca)
Witam,
jestem mamą ślicznej, ruchliwej dziewczynki, która 30 września 2015 roku skończyła 8,5 miesiąca. Zaniepokoił mnie jednak u córki brak gaworzenia. Tzn. brak ciągu sylab "mamama" czy "tatata". Córka nie miała asymetrii, ani też wzmożonego czy obniżonego napięcia mięśniowego. Bardzo szybko rozwija się fizycznie. Zaczęła raczkować mając 6 miesięcy, siadać samodzielnie , jak również stawać i chodzić przy meblach w wieku 7 miesięcy. Nadal jest dziewczynką, która lubi bardziej eksplorować otoczenie, aniżeli oglądać ze mną książeczki. Czasami córka mówi "ma", "ba", "be", ale zdarza się to bardzo rzadko. Kontaktowałam się z logopedą, ale zdaniem dwóch specjalistów, córka ma czas, tym bardziej, że tak szybko rozwija się fizycznie. Niestety (lub stety), jestem z wykształcenia pedagogiem i nie daje mi to spokoju. Tym bardziej, że stosuję masażyk języka, głośno akcentuję słowa "bam", "bach" w odniesieniu do sytuacji (np. w tym momencie przebijam bańkę, lub uderzam samochodzikiem), pilnuję, żeby córka patrzyła na moje wargi. Czytam książeczki dźwiękonaśladowcze. Szczerze powiem, zastanawiam się jak jeszcze mogę pobudzić córkę do gaworzenia. Dodam, że często wydaje z siebie dźwięki "aaa", "ooo", "uuu", "gli", "tli". Pokazuje paluszkiem oko, nos na mojej twarzy, kiedy o to ją zapytam, lubi się tulić. Jednocześnie jest bardzo samodzielna. Nie ma problemów znikać mi z oczu, wyjść do drugiego pomieszczenia. (Wraca kiedy ją zawołam, podąża za mną i myślę, że jest z nami bardzo zżyta.) Zastanawiam się czy tak, jak powiedzieli mi specjaliści, dać jej jeszcze czas (tym bardziej, że jakieś tam dźwięki wydaje), czy jest coś jeszcze, co może ją dodatkowo stymulować. Bardzo dziękuję za odpowiedź i pozdrawiam.
Natalia

Prof. Jagoda Cieszyńska - Psycholog, logopeda
Prof. Jagoda Cieszyńska
Psycholog, logopeda
Odpowiedź:
Droga Pani Natalio,
dziecko, które tak szybko rozwija się motorycznie powinno także zgodnie z etapami rozwoju nabywać mowę. Słusznie się więc Pani niepokoi. Warto wcześniej rozpocząć stymulację, by dziecko mogło w pełni rozwinąć swój potencjał intelektualny.
Najważniejsze zalecenia do stymulacji rozwoju mowy: Słuchanie wypowiedzi językowych Program Słucham i uczę się mówić - Samogłoski i wykrzyknienia, Wyrażenia dźwiękonaśladowcze, 3 x dziennie, zmieniając płytkę (www.arson.pl). Istotne, by dziecko słuchało w słuchawkach,w celu eliminacji innych bodźców słuchowych.
Po wysłuchaniu programu wspólnie z dzieckiem oglądamy ilustracje w zeszytach "Kocham czytać" (www.we.pl) i staramy się by dziecko powtarzało sylaby. Warto też bawić się z użyciem obrazków przedstawiających różne sytuacje nazwane samogłoskami i wyrażeniami dźwiękonaśladowczymi ("Gdzie jest A?", "Samogłoski" "Czytanie symultaniczne - wyrażenia dźwiękonaśladowcze" - www.konferencje-logopedyczne.pl). "Moje pierwsze słowa (www.wir-wydawnictwo.com).
Warto też stymulować dziecko do spontanicznych wypowiedzi podczas czytania książeczek - "Na wsi", "Na łące", "Pojazdy".
Serdecznie pozdrawiam
Jagoda Cieszyńska