Bardzo zła wymowa
Chłopiec ma skończone 5 lat. Ćwiczymy już rok "Kocham czytać, sylaby i rzeczowniki"... Są chwilę, że lepiej mówi, są chwile, że go nikt nie rozumie. Mieszkamy w Irlandii. Potrafi pokazać sylabki np. PA PO PI PE PY PU, ale nie potrafi zamienić się rolą i zapytać pokaż mi sylabkę PO, PI...wymyśla. Nie wiem jak sobie z tym poradzić. Proszę o pomoc.
Grażyna

Prof. Jagoda Cieszyńska - Psycholog, logopeda
Prof. Jagoda Cieszyńska
Psycholog, logopeda
Odpowiedź:
Droga Pani Grażyno,
Zawsze powtarzam, że im starsze dziecko tym trudniej wypracować system językowy i tym dłużej trwa terapia. ZAWSZE musi ona być systemowa, czyli koniecznościa jest stosowanie wszystkich technik.
Terapia systemowa obejmuje:
- program słuchowy (CODZIENNIE, W SŁUCHAWKACH),
- ćwiczenia spostrzegania wzrokowego,
- ćwiczenia dużej i małe motoryki,
- ćwiczenia pamięci,
- stymulacje lewej półkuli mózgu (szeregi, sekwencje, układanie klocków wg wzorów),
- ćwiczenia myślenia przyczynowo-skutkowego i przez analogię,
- ćwiczenia kategoryzacji (dobieranie takich samych obrazków, klocków itp)
- ćwiczenia rozumienia sytuacji społecznych (dziennik wydarzeń!),
- ćwiczenia rozumienia mowy (rzeczowniki, czasowniki) i spełniania poleceń,
- nauka czytania ("Kocham czytać" i "Sylaby inaczej").
Wszystkie te ćwiczenia warunkują skuteczną naukę mowę ze wsparciem języka pisanego. Chłopiec będzie uczył się od słowa przeczytanego do wypowiedzianego.
Ponieważ brak mowy wpłynie na dalszy rozwój intelektualny dziecka, także emocji i zachowań społecznych, budowanie systemu językowego jest priorytetem w terapii. Konieczne jest konsekwentne stosowanie reguł wychowawczych oraz całkowita rezygnacja z prawopółkulowej stymulacji (TV, radio, komputer).
Wszystkie techniki są opisane w książce "Metoda Krakowska wobec zaburzeń rozwoju dzieci" (www.konferencje-logopedyczne.pl).
Warto podczas wakacji w Polsce udać się do specjalisty, który określi rozwój funkcji poznawczych, opracuje program stymulacji i pokaże jak pracować . Terapeutów metody krakowskiej znajdzie Pani na stronie www.szkolakrakowska.pl.
Serdecznie pozdrawiam
JAgoda Cieszyńska