Brak pierwszej głoski w wyrazach
Witam,
Mój 3-letni synek w części wyrazów, nie mówi pierwszej głoski np. samolot - molot, nie jest to jednak reguła i nie zależy od skomplikowania słowa, a raczej od momentu, kiedy zaczął używać (wg mnie). Dodatkowo mówi bardzo niewyraźnie.
Anna

Prof. Jagoda Cieszyńska - Psycholog, logopeda
Prof. Jagoda Cieszyńska
Psycholog, logopeda
Odpowiedź:
Droga Pani Anno,
Taki sposób mówienia zdarza się często u dzieci lewousznych, ze skrzyżowaną dominacją stronną lub lewostronnie zlateralizowanych. Nie jest to objaw zaburzeń, ale trudności rozwojowych. Jednak warto już pomóc dziecku, bo opóźniony rozwój mowy zawsze wpływa na poziom funkcji intelektualnych.
Najważniejsze zalecenia do pracy terapeutycznej to słuchanie wypowiedzi językowych program: "Słucham i uczę się mówić", najpierw "Samogłoski i wykrzyknienia" oraz "Wyrażenia dźwiękonaśladowcze", a potem - "Sylaby i rzeczowniki" oraz "Sylaby i czasowniki l. pojedyncza", 30-40 minut dziennie (www.arson.pl). Istotne, by dziecko słuchało w słuchawkach, w celu eliminacji innych bodźców słuchowych. Słuchanie można podzielić na dwie lub trzy sesje.
Ważne są ćwiczenia manualne dominującej ręki i ruchy naprzemienne nóg (rowerek).
Warto udać się do specjalisty, który określi rozwój funkcji poznawczych, opracuje program stymulacji i pokaże jak pracować. Terapeutów metody krakowskiej znajdzie Pani na stronie www.szkolakrakowska.pl.
Ćwiczenia rozwojowe, dla dzieci od 3 miesiąca do 6 roku życia są opisane w książce "Wczesna interwencja terapeutyczna" - www.we.pl oraz w książce "Metoda Krakowska wobec zaburzeń rozwoju dzieci" (www.konferencje-logopedyczne.pl).
Serdecznie pozdrawiam
JAgoda Cieszyńska