Problemy 4-latki
Witam,
Moja córka Olga ma 4 lata. Urodziła się owinięta pępowiną i z tego względu ma niedotlenienie mózgu. W efekcie objawia się to MPDZ. Córka jest dzieckiem bardzo ruchliwym, często podskakuje, gryzie prawą rączkę (napady złości), w przedszkolu szczypie dzieci, bardzo mało się integruje z grupą. Wypowiada pojedyncze słowa, proste zdania tj mama je ser. W przedszkolu ma wczesne wspomaganie, logopeda stwierdził niesamoistny opóźniony rozwój mowy na tle upośledzenia umysłowego w stopniu umiarkowanym. Chciałabym sama nauczać córkę metodą krakowską. Proszę o radę od czego mam zacząć i jak prowadzić terapię.
Małgosia

Prof. Jagoda Cieszyńska - Psycholog, logopeda
Prof. Jagoda Cieszyńska
Psycholog, logopeda
Odpowiedź:
Droga Pani Małgosiu,
Metoda krakowska to 17 ważnych technik. Może Pani zapoznać się z nimi na stronie www.szkolakrakowska.pl.
Terapia obejmuje:
- program słuchowy,
- ćwiczenia spostrzegania wzrokowego,
- ćwiczenia dużej i małe motoryki,
- ćwiczenia pamięci,
- stymulacje lewej półkuli mózgu (szeregi, sekwencje, układanie klocków wg wzorów),
- ćwiczenia myślenia przyczynowo-skutkowego i przez analogię,
- ćwiczenia kategoryzacji,
- ćwiczenia rozumienia sytuacji społecznych (dziennik wydarzeń!).
Ponieważ brak mowy wpłynie na dalszy rozwój intelektualny dziecka, także emocji i zachowań społecznych, budowanie systemu językowego jest priorytetem w terapii. Konieczne jest konsekwentne stosowanie reguł wychowawczych oraz całkowita rezygnacja z prawopółkulowej stymulacji (TV, radio, komputer).
Ćwiczenia rozwojowe, dla dzieci od 3 miesiąca do 6 roku życia są opisane w książce "Wczesna interwencja terapeutyczna" - www.we.pl oraz w książce "Metoda Krakowska wobec zaburzeń rozwoju dzieci" (www.konferencje-logopedyczne.pl).
Wszystkie ćwiczenia muszą się pojawić codziennie, każde trwać 3-4 minuty.  Każde konkretne ćwiczenie, polecenie może być powtórzone dwa razy, jeśli dziecko nie wykona zadania należy to zrobić ręką dziecka.
Najważniejsze zalecenia do pracy terapeutycznej to słuchanie wypowiedzi językowych program: "Słucham i uczę się mówić", najpierw "Samogłoski i wykrzyknienia" oraz "Wyrażenia dźwiękonaśladowcze", a potem - "Sylaby i rzeczowniki" oraz "Sylaby i czasowniki l. pojedyncza", 30-40 minut dziennie (www.arson.pl). Istotne, by dziecko słuchało w słuchawkach, w celu eliminacji innych bodźców słuchowych. Słuchanie można podzielić na dwie lub trzy sesje.
Warto udać się do specjalisty, który określi rozwój funkcji poznawczych, opracuje program stymulacji i pokaże jak pracować. Terapeutów metody krakowskiej znajdzie Pani na stronie www.szkolakrakowska.pl.
Jeśli nie może Pani uczestniczyć w terapii raz w tygodniu, to proszę skorzystać z kilku lekcji (rodzice przyjeżdżają na 3-4 dni, uczą się jak pracować i po kilkunastu tygodniach przyjeżdżają by uzgodnić nowy program stymulacji).
Serdecznie pozdrawiam
JAgoda Cieszyńska