Seplenienie
Dzień dobry,
Moja 6-letnia córka pomimo ćwiczeń logopedycznych nadal ma seplenienie międzyzębowe. Gdy ćwiczymy, gdy ją poprawię powie to dobrze ze schowanym językiem. Ale za moment w mowie potocznej znów to samo! języczek ucieka! Już nie wiem co robić! Proszę o poradę! Słyszałam o programach z płytą "Seplenienie trening poprawnej wymowy". Co Pani o tym sądzi czy w jej przypadku będzie to pomocne? Ja już nie wiem co mam robić! Czy z biegiem lat sama będzie się pamiętała aby mówić dobrze?
Celestyna

Prof. Jagoda Cieszyńska - Psycholog, logopeda
Prof. Jagoda Cieszyńska
Psycholog, logopeda
Odpowiedź:
Droga Pani Celestyno,
Nie wiem jak długo trwała terapia i jak wcześnie była rozpoczęta. Seplenienie międzyzębowe jest łatwe do usunięcia u czterolatka, ale u sześciolatka wada jest już utrwalona i trzeba czasu 6-10 miesięcy, by dziecko utrwaliło prawidłową wymowę i stosowało ją w mowie spontanicznej. Programu "Seplenienie" nie znam. Jestem przeciwna programom komputerowym w ćwiczeniu mowy u dzieci, z wielu różnych powodów. Radzę umawiać się z Córeczką, że teraz przez godzinę pilnujemy języczka, a potem przez dwie godziny. Teraz podczas wakacji warto zintensyfikować ćwiczenia, ale w formie takiej właśnie umowy i zapisywania ile było pomyłek, by pokazać dziecku, że jest coraz lepiej.
Serdecznie pozdrawiam
Jagoda Cieszyńska