Problem z przegrywaniem
Dzień dobry,
Mamy synka 9 latek, ma ciągły problem z przegrywaniem, nie potrafi się pogodzić, nie pomagają prośby, tłumaczenia. Ustalamy zasadę przed każdą grą, że jeżeli będzie histeria i nerwy to nie będziemy kontynuować zabawy, obiecuje, że nie będzie, przegrywa i jest problem, nie potrafi nad tym zapanować, staje się to dużym problemem, gdyż nie tylko z nami tak reaguje, ale z rówieśnikami również, zniechęca tym ich do siebie.
Tłumaczyłam sobie, że to minie, bo dzieci tak mają, ale w wieku 9 lat to chyba powinien już rozumieć.
Złość jest bardzo duża - krzyczy, że nienawidzi, że jesteśmy głupi itp. Zamiast zabawy i przyjemności z gry są tylko kłopoty, nie wiem jak już postępować, proszę o pomoc.
Dodam jeszcze, że uważa w każdej grze, że jest najlepszy i stąd potem problem (krytykuje innych za złą grę).
Agnieszka

dr Agnieszka Sokołowska - Pedagog specjalny
dr Agnieszka Sokołowska
Pedagog specjalny
Odpowiedź:
Dzień dobry,
Ma Pani całkowitą rację, że tego rodzaju problem zwykle 9-latki dawno mają za sobą. Nauka reguł gier planszowych, wygrywania i przegrywania dobrze przebiega już u dzieci 5-letnich. Toteż uważam, że problem, z jakim się Państwo zmagacie, prawdopodobnie ma głębsze źródło, związanie z nieprawidłowym kształtowaniem się samooceny u Państwa syna. Istotny wpływ na samoocenę, a tym samym obraz siebie samego (Ja realne i Ja idealne) mają komunikaty płynące do dziecka od innych osób, przede wszystkim: rodziców, nauczycieli i rówieśników. Toteż rozbieżność pomiędzy tym, co mały sam o sobie myśli, a co myślą inni, rodzi w nim tak wielką frustrację i złość. To już chyba ostatni dzwonek, by sprawę na trwałe przepracować, gdyż niedługo rozpocznie się wiek dojrzewania, a wtedy będzie już tylko trudniej.
Dużo w takich sytuacjach przynosi wiedza o prawidłowej komunikacji. Polecam warsztaty dla rodziców typu: trening skutecznego rodzica, które wyposażają w dużo praktycznej wiedzy.
Oprócz tego pomocne mogą okazać się książki:
Faber, Mazlish, Jak mówić, żeby dzieci nas słuchały. Jak słuchać, żeby dzieci do nas mówiły.
A. Samson, Moje dziecko mnie nie słucha.
R. Mah, Łatwe sposoby na trudne dziecko.
Ilg, Ames, Baker, Rozwój psychiczny dziecka, 0-10 lat.
Serdecznie pozdrawiam i życzę powodzenia
Agnieszka Sokołowska