Warszawa

Porady naszych Ekspertów

Lekki autyzm

Dzień Dobry!
Jestem mamą 3-letniego Filipa. Na stałe mieszkamy w Oslo. Syn od roku chodzi do norweskiego przedszkola - w Oslo nie ma polskiego przedszkola. Nasz problem polega na tym, że syn bardzo mało
mówi. Są to tylko wyrazy mama, tata, chcę, daj, pa pa, baba na butelkę, pepe na pampersy, nie, ty, am na jedzenie, pić, ała, oj. Bez problemu naśladuje wypowiadane przeze mnie lub słuchane z płyt cd samogłoski
np. a, o, y, e, u..., wykrzyknienia np. aj, oj ,ej hej, bach, bum...,wyrazy
dźwiękonaśladowcze, wyrazy dwuslabowe. Po norwesku
mówi nie, dziękuję, ty, zrób. W większości rozumie co się mówi do
niego zarówno po polsku jak i norwesku. W domu mówimy tylko po polsku. Cały czas mówi własnym językiem typu-lyge lyge, gigu gigu. Ma
problem z nazwami przedmiotów np. gdy mówię do niego podaj parasol to raczej nie rozumie, ale gdy powiem podaj to ze wskazaniem na parasol to podaje. Urodził się naturalnie i w terminie, nigdy poważnie nie chorował, na stałe nie zażywa żadnych leków. Ma dobry słuch, nie ma upośledzenia psychicznego. Stwierdzono u niego lekki autyzm, ponieważ ma problemy z mówieniem i trochę problemów
z zabawą z dziećmi w dużej grupie. Filip woli bawić się tylko z jednym
lub dwójką dzieci. Do 2 roku życia miał bardzo słaby kontakt
wzrokowy, teraz jest już ok. Na stałe w przedszkolu jest pod opieką
pedagoga specjalnego. Uczy się znaków wspomagających mowę, łatwo je zapamiętuje i prawidłowo używa. Zapytany np. potrzebujesz pomocy, chcesz jeść, potrafi przytaknąć lub zaprzeczyć skinieniem lub kręceniem
głowy.
Filip jest bardzo radosny i ruchliwy. Jest samodzielny, od roku korzysta z
toalety, jedynie do snu zakładam mu pampers, ale i tak często budzi się i idziemy do wc. Potrafi się sam ubrać i zrobić sobie kanapki, umyć ręce
i zęby, sam nakłada pastę na szczotkę. Chętnie pomaga w domu, sprząta, wkłada i wyjmuje naczynia ze zmywarki. Wspólnie ze mną robi zakupy. Lubi zabawy piką, jazdę na rowerze czy hulajnodze, zabawy w
gotowanie, układanie puzzli. Chętnie naśladuje np. ruch typu
taniec, robienie min. Dba o samego siebie np. nie dotknie niczego gorącego, nie wybiega na ulicę, najpierw sprawdza czy nie jedzie samochód. Chętnie nawiązuje kontakty z innymi osobami, jest bardzo ciekawski. Lubi się przytulać, siadać na kolanach, chodzić za rękę. W większości komunikuje się za pomocą wskazywania palcem np. przedmiotu lub przyciąganiem za rękę. U lekarza potrafi wskazać co go boli np. gardło, brzuch. Ogólnie jestem bardzo zadowolona z syna, niepokoi mnie tylko brak mowy. Boję się, że Filip już nigdy nie nauczy się
mówić. Bardzo proszę o pomoc.

Pozdrawiam serdecznie
Agnieszka
Prof. Jagoda Cieszyńska - Psycholog, logopeda

Prof. Jagoda Cieszyńska

Psycholog, logopeda

Odpowiedź:

Droga Pani Agnieszko,

Co prawda opisała Pani zachowania Synka dość dokładnie, ale nie mam informacji na temat rodzaju dwujęzyczności, czy Państwo jesteście Polakami, czy tata dziecka jest Norwegiem? Jeśli jesteście Polakami to synek najpierw powinien uczyć się języka etnicznego.
Wprowadzenie znaków PCS, Makaton, czy Blissa zahamuje rozwój mowy, bo 
dziecko nie będzie podejmowało wysiłku w budowaniu wypowiedzi, skoro 
może komunikować się niewerbalnie.
Nie wiem jak długo stosuje Pani program słuchowy, czy włączyła Pani 
także "Sylaby i rzeczowniki" i "Czasowniki". To wszystko muis potrwać 
kilka miesięcy a oprócz tego konieczny jest cały program rozwojowy.
Konieczne jest podjęcie natychmiastowej, systemowej, całościowej 
intensywnej terapii prowadzonej w domu we współpracy z terapeutą (z 
konieczności mailową). Terapia systemowa obejmuje:
- program słuchowy,
- ćwiczenia spostrzegania wzrokowego,
- ćwiczenia dużej i małe motoryki,
- ćwiczenia pamięci,
- stymulacje lewej półkuli mózgu (szeregi, sekwencje, układanie klocków 
wg wzorów),
- ćwiczenia myślenia przyczynowo-skutkowego i przez analogię,
- ćwiczenia kategoryzacji,
- ćwiczenia rozumienia sytuacji społecznych (dziennik wydarzeń!).
Wszystkie te ćwiczenia warunkują skuteczną naukę mowę ze wsparciem 
języka pisanego. Chłopiec będzie uczył się od słowa przeczytanego do 
wypowiedzianego.
Ponieważ brak mowy wpłynie na dalszy rozwój intelektualny dziecka, 
także emocji i zachowań społecznych, budowanie systemu językowego jest 
priorytetem w terapii. Konieczne jest konsekwentne stosowanie reguł 
wychowawczych oraz całkowita rezygnacja z prawopółkulowej stymulacji 
(TV, radio, komputer).

Ćwiczenia rozwojowe, dla dzieci od 3 miesiąca do 6 roku życia są 
opisane w książce "Wczesna interwencja terapeutyczna" - www.we.pl oraz w 
książce "Metoda Krakowska wobec zaburzeń rozwoju dzieci" a także 
"Wczesna diagnoza i terapia zaburzeń autystycznych"(www.konferencje-logopedyczne.pl).

Nie wiem, czy została wykluczona afazja dziecięca? lub alalia? Bez 
względu jednak na diagnozę ważan jest systemowa terapia.

Serdecznie pozdrawiam
Jagoda Cieszyńska

Zobacz inne porady w tematyce: autyzm, opóźniony rozwój mowy, dwujęzyczność

Lubisz CzasDzieci.pl?  Polub nas na Facebooku!

Komentarze


Portal CzasDzieci.pl ma przyjemność współpracować z gronem ekspertów, jednak często problemy wymagają pilnej lub dodatkowej porady medycznej. CzasDzieci.pl nie ponosi żadnych konsekwencji wynikających z zastosowania informacji zawartych w niniejszym serwisie. Zalecamy bezpośredni kontakt ze specjalistą w celu konsultacji danego problemu. Po zgłoszeniu pytania, zostanie ono po akceptacji redakcji umieszczone wraz z odpowiedzią konkretnego eksperta.

Przeczytaj również

Warto zobaczyć