Warszawa

Porady naszych Ekspertów

Opóźniony rozwój mowy i dwujęzyczność

Witam serdecznie,
Jestem mamą 2,7-latka z opóźnieniem mowy. Wynika ono z nadwrażliwości w obrębie buzi, synek nie lubi jeść, mieliśmy problemy z ząbkowaniem, gryzieniem, piciem z kubka, zgarnianiem pożywienia z łyżeczki, dmuchaniem, lizaniem, myciem zębów, mimiką, dotykiem i oczywiście z mową. Problem z mową nasilił się wraz z nieobecnością męża. Teraz mieszkamy już razem, za granicą, ćwiczenia przynoszą większe efekty, ponieważ problem emocjonalny został rozwiązany. Syn jest bardzo samodzielny, rozwój ruchowy bez zarzutu, słownictwo wzbogaca się powoli, ale jednak (na poziomie kilkudziesięciu słów, łączenia dwuwyrazowe). Do przedszkola idzie dopiero w przyszłym roku, chciałam oszczędzić mu kolejnych zmian, żeby poczuł się bezpieczniej oraz mieć więcej czasu na pracę nad ojczysta mową. Niestety nie ma tu polskiego logopedy. Zauważyłam, że w momentach podniecenia lub wzburzenia dziecko zatyka się, gestykuluje, ale nie potrafi wydusić słowa. Jest bardzo sprawny manualnie, uwielbia rysować, wyklejać, układać. Ma nadmiar energii, problemy ze skupieniem i wyciszeniem. Praca z nim musi być tak zaplanowana, żeby była jak najbardziej różnorodna, przeplatana z wysiłkiem fizycznym.
Zwracam się do Pani z prośbą o konkretne wskazówki dotyczące ćwiczeń na głoski "k" oraz "l". Zwłaszcza z "l" mamy problemy, a dokładniej z odpowiednim ułożeniem języka.
Bardzo proszę o przykłady fachowej literatury, synek nie chce słuchać ze słuchawkami, ponieważ nie jest w stanie usiedzieć w miejscu dłużej niż 4 minuty. Jestem zdana praktycznie na siebie, nie chcę zaopatrywać się w niesprawdzone pomoce, zależy mi na fachowej poradzie... Od marca synek musi zacząć wdrażać się w zajęcia przedszkolne, przedszkole zacznie od przyszłego września. Mam spore obawy w związku z wrzuceniem go w świat dwujęzyczny, niemniej jest to konieczne ponieważ 5-latki objęte są obowiązkowym programem szkolnym. Ponadto w listopadzie na świat ma przyjść nasz drugi syn... Chcę dobrze przygotować Wojtka na to wszystko. Tym bardziej, że jest bardzo wrażliwym dzieckiem, nie lubi zmian. Nie wykazuje tendencji do histerii, ale do zamykania się w sobie, z rezerwą podchodzi do obcych i do nowości.

Ilona
Prof. Jagoda Cieszyńska - Psycholog, logopeda

Prof. Jagoda Cieszyńska

Psycholog, logopeda

Odpowiedź:

Droga Pani Ilono,

Proszę jednak, mimo oporu Synka, kontynuować program 
słuchowy, wydłużając czas terapii o 2 minuty. O efektach programu 
słuchowego może Pani przeczytać na forum rodziców pracujących metodą 
krakowską (www.konferencje-logopedyczne.pl).
Słusznie podjęła Pani decyzję o przesunięciu czasu edukacji 
przedszkolnej.
Wojtuś powinien oprócz ćwiczeń słuchowych i artykulacyjnych mieć 
stymulację funkcji poznawczych, która ułatwi przyswajanie dwóch języków. 
Są to ćwiczenia kategoryzacji, sekwencji, szeregowania, pamięci 
symultanicznej i sekwencyjnej, myślenia przyczynowo-skutkowego, analizy 
i syntezy wzrokowej na materiale konkretnym i symbolicznym. Ważna jest 
także wczesna nauka czytania.
Literatura:
1. J. Cieszyńska "Metody wywoływania głosek"
2. J. Cieszyńska "Metoda Krakowska wobec zaburzeń rozwoju dzieci"
3. artykuły w zakładce "do pobrania" na stronie 
www.konferencje-logopedyczne.pl.

Serdecznie pozdrawiam
JAgoda Cieszyńska


Lubisz CzasDzieci.pl?  Polub nas na Facebooku!

Komentarze


Portal CzasDzieci.pl ma przyjemność współpracować z gronem ekspertów, jednak często problemy wymagają pilnej lub dodatkowej porady medycznej. CzasDzieci.pl nie ponosi żadnych konsekwencji wynikających z zastosowania informacji zawartych w niniejszym serwisie. Zalecamy bezpośredni kontakt ze specjalistą w celu konsultacji danego problemu. Po zgłoszeniu pytania, zostanie ono po akceptacji redakcji umieszczone wraz z odpowiedzią konkretnego eksperta.

Przeczytaj również

Warto zobaczyć