Mój synek na 2,5 roku i bardzo słabo mówi
Witam,
Dawidek ma 2,5 roku. Mówi tylko papa (mama), tata, baba, dziadzia, nie, jak woła psa to ał ał, jak chce pić to aa, miam miam albo am i tylko tyle. Nie wiem co mam robić. Włączam mu piosenki dla dzieci, czytam bajki, a mały nie chce powtarzać słów, o które się go prosi. Co zrobić w takiej sytuacji?
Ewa

Prof. Jagoda Cieszyńska - Psycholog, logopeda
Prof. Jagoda Cieszyńska
Psycholog, logopeda
Odpowiedź:
Droga Pani Ewo,
Rozwój mowy Synka postępuje zbyt wolno, a tym samym opóźnia rozwój intelektualny. Nie może Pani czekać, aż wystąpią poważne kłopoty emocjonalne i poznawcze. Lepiej poćwiczyć funkcje linearne wcześniej, w zabawie, by później edukacja nie była dla dziecka problemem.
Radzę:
1) Program słuchowy, "Słucham i uczę się mówić" - "Samogłoski i wykrzyknienia", "Wyrażenia dźwiękonaśladowcze", "Sylaby i rzeczowniki" (www.arson.pl) - proszę pamiętać, by Synek słuchał w słuchawkach ok. 20 minut dziennie.
2) Naukę czytania w zabawie "Kocham czytać" (www.we.pl),
3) "Układanki lewopółkulowe" (www.konferencje-logopedyczne.pl).
Nie wolno mówić dziecku: "powiedz" "powtórz", bo przecież na razie nie umie tego zrobić. Najpierw trzeba przygotować jego mózg, do odbierania i przetwarzania informacji językowych.
Zachęcam do całkowitej likwidacji TV i innych ruchomych obrazów, oraz o rezygnację z muzyki. Może Pani opowiadać dziecku bajkę, ale jej nie czytać.
O zaburzeniach komunikacji językowej i zasadach terapii może Pani przeczytać w "Metoda Krakowska wobec zaburzeń rozwoju dzieci" (www.konferencje-logopedyczne.pl).
Serdecznie pozdrawiam
JAgoda Cieszyńska