Bicie innych dzieci
Witam,
Mam problem z 3-letnim synkiem i już z mężem nie wiemy jak sobie poradzić. Np. jak przebywa z innymi dziećmi to zaczyna się walka o zabawki on musi też w tej sytuacji mieć tą zabawkę, którą ma inne dziecko to staramy się mu tłumaczyć, że to dziecko pobawi się i mu odda zabawkę. Albo np. w trakcie zabawy z dziećmi on chce się poprzytulać i w trakcie wyrażania uczuć on nieświadomie robi krzywdę temu dziecku, bo on jest silnym dzieckiem i zaczyna tak mocno przytulać, że aż to dziecko płacze to on wtedy się denerwuje i zaczyna bić, popychać, gryźć, pluć. A nawet ma takie zagrania, że nawet w trakcie zabawy świadomie popchnie, kopnie, poszarpie, uszczypnie czy nawet za włosy złapie. Tłumaczenie w ogóle do niego nie dociera - jakbym mówiła do ściany. Synek jest dzieckiem bardzo ruchliwym, nie potrafi długo usiedzieć w miejscu. Ale jak jest sam to bawi się bardzo ładnie. Chwilami mam wrażenie, że on chce dominować w otoczeniu, ale zawsze on zaczyna bitkę od popychania lub sypania piaskiem albo zabierania zabawek. I naprawdę tłumaczenie i rozmowa nie daje nic, bo on nawet nie stara nas wysłuchać - jakby to koło niego przeleciało albo jak by był głuchy tak wtedy to wygląda.
Prosimy o pomoc.
Emilia

mgr Katarzyna Osak - psycholog dziecięcy, terapeuta dzieci z autyzmem
mgr Katarzyna Osak
psycholog dziecięcy, terapeuta dzieci z autyzmem
Odpowiedź:
Witam,
Proszę spróbować modelować zachowanie synka. To znaczy pokazywać mu jak
może zachowywać się w stosunku do dzieci np. kiedy chce mocno przytulić
dziecko złapać go za rączkę i kilkakrotnie pogłaskać jego rączką dziecko
mówiąc przy tym "można głaskać". Problem z zabawkami można spróbować
rozwiązać proponując dziecku zamianę na inną zabawkę. Opisuje Pani
również inne zachowania synka, myślę, że warto skonsultować się z
psychologiem dziecięcym. Takie trudności z zachowaniem mogą wynikać z
problemów rozwojowych.
Pozdrawiam
Katarzyna Osak