Problem z kupą u 7-latka
Witam,
Syn skończył 7 lat i od kilku miesięcy jest problem z wypróżnianiem. Słyszałam i czytałam o takich problemach, ale u młodszych dzieci. Jak pytam co się dzieje - odpowiada, że nie potrafi mi tego wytłumaczyć. Jest także niejadkiem, brak wypróżniania wpływa także na jego zachowanie. Nie uśmiecha się, boli go brzuch, nie chce biegać...
Proszę o pomoc.
Paulina

dr Agnieszka Sokołowska - Pedagog specjalny
dr Agnieszka Sokołowska
Pedagog specjalny
Odpowiedź:
Dzień dobry,
Jest prawdopodobne, że problem ma podłoże psychogenne. Synek z jakiegoś powodu uznał, że robienie kupy to coś trudnego/złego/dziwnego itp., wytworzył blokadę, którą u dziecka w jego wieku nie jest łatwo cofnąć. Warto pamiętać, że im więcej w domu się mówi o "TYM" problemie, im bardziej wszyscy się na tym koncentrują w sposób odczuwalny dla dziecka, tym trudniej jemu taką psychiczną blokadę pokonać, bo tym więcej przesłanek dla niego, że to jest "TRUDNE" i "ON NIE POTRAFI TEGO ZMIENIĆ". Leczenie takich psychosomatycznych trudności u dzieci to złożony problem, u siedmiolatka wymaga to już pracy jego woli, a od rodziców dużej rozwagi i cierpliwości. Sądzę, że warto skorzystać z krótkoterminowej psychoterapii w ujęciu poznawczo-behawioralnym.
Serdecznie pozdrawiam i życzę powodzenia
Agnieszka Sokołowska-Kasperiuk